Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Czarterem przed trybunał - kolejna afera Tuska
Sposób, w jaki rząd czarteruje embraery, narusza ustawę o zamówieniach publicznych. Samoloty nie są własnością rządu, ale firmy, która jest konkurencją dla innych przewoźników na rynku europejskim. Jeżeli narodowe linie lotnicze będą otrzymywały publiczne pieniądze na wyloty nieobjęte przetargiem, konkurencyjne spółki mogą się upominać o swoje prawa na forum Unii Europejskiej, sugerując, że PLL LOT są dotowane ze Skarbu Państwa.

Początkowo kancelaria premiera ogłaszała przetargi przed każdym lotem wykonywanym przez samoloty niebędące własnością Sił Powietrznych, pozostające w dyspozycji 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Jednak wówczas bezpieczeństwo ważnych pasażerów było powierzane przewoźnikowi, którego przygotowanie nie zawsze można było dokładnie zweryfikować. Takie rozwiązanie nie zapewniało odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, dlatego wycofano się z każdorazowego przetargu na wykonanie lotu i znaleziono nową formułę prawną usługi do obejścia prawa. Najlepszym rozwiązaniem był zakup nowych maszyn, a skoro pieniędzy brakowało, to można było ich poszukać i w sposób cywilizowany rozwiązać nie pułk, ale jego problemy. - Niepotrzebnie wydajemy pieniądze na prawo i lewo i na wątpliwych warunkach finansujemy PLL LOT. Za 20 mln zł, które poszły do tej pory na czartery, mamy już jedną czwartą własnego, dobrego samolotu. Proszę zsumować koszty remontów dwóch Tu-154M (ok. 70 mln zł), koszty związane z katastrofą, której można było uniknąć, realizując zalecenia z 2008 roku, i pieniądze na czartery. Gdybyśmy pozbierali te pieniądze, mielibyśmy nowe samoloty - mówi w rozmowie z "Naszym Dziennikiem" były pilot, niebawem już byłego 36. SPLT.
Jak ustalił "Nasz Dziennik", koszt kontraktu zawartego z narodowym przewoźnikiem za 2010 rok wyniósł ok. 20 mln złotych. - W 2010 roku Ministerstwo Obrony Narodowej w wyniku realizacji umowy na czarter dwóch samolotów Embraer 170-200 LR poniosło wydatki w wysokości około 20 mln zł (19,3 mln zł - w ramach opłaty stałej oraz 1,1 mln zł - w ramach opłaty zmiennej). Z wyjątkiem kosztów malowania samolotów MON nie poniosło innych kosztów związanych z dostosowaniem samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie (VIP- -ów) - poinformowało biuro prasowe MON. Koszty embraerów ponoszone są w ramach miesięcznych kosztów stałych oraz kosztów zmiennych, zależnych od faktycznie realizowanych zadań operacyjnych. - Z tytułu wykonywania usług czarteru wykonawca otrzymuje świadczenia finansowe w ramach miesięcznej opłaty stałej, płatnej za każdy samolot w trybie miesięcznym, oraz opłaty zmiennej, płatnej na podstawie faktur z 14-dniowym terminem płatności, wystawianych w cyklach miesięcznych na podstawie poniesionych i udokumentowanych kosztów zmiennych - zaznaczyło MON.
Koszty stałe obejmują m.in.: obsługę techniczną samolotu, ubezpieczenie samolotu, koszty załóg lotniczych i pokładowych i przygotowania operacyjnego lotów. Koszty zmienne obejmują m.in. obsługę handlingową (płytową) samolotu, koszty paliwa lotniczego, opłaty przelotowe i podatki pasażerskie oraz opłaty portowe. W przypadku wszystkich lotów samolotami specpułku specyfikacja kosztów była szczegółowa.
Oprócz cywilnych samolotów zamiast 36. SPLT w przyszłości ma funkcjonować eskadra, w której dla VIP-ów będą dostępne helikoptery. Mają one zabezpieczyć potrzeby krajowe. - Nic bardziej mylnego - odpowiadają piloci. - Weźmy pod uwagę już tylko pojemność śmigłowca. To zwykle od 4 do 6 osób. A może rząd chce kupić duże śmigłowce? Tylko trzeba pamiętać, że są to najdroższe w eksploatacji statki powietrzne. Stać nas na to? - pytają. Do tego nie można zapomnieć o lotach zagranicznych, chociażby w rejony konfliktów zbrojnych, w które czarterowane embraery polecieć nie mogą, a lot śmigłowcem na takim dystansie w ogóle nie wchodzi w rachubę. Loty np. do Afganistanu już obecnie odbywają się z międzylądowaniami i przesiadką na wojską CASĘ w końcowej fazie lotu lub korzysta się z pomocy aliantów z NATO. Jednak CASA nie spełnia warunków dla lotów HEAD. - Należało kupić nowe, odpowiednio wyposażone samoloty dla VIP-ów (w systemy chroniące przed rakietami, urządzenia zakłócające, flary), pozwalające także na loty w strefy zagrożenia, przekazać je specpułkowi przy równoczesnym zapewnieniu mu środków na szkolenia w profesjonalnych ośrodkach. Likwidacja to najgorsze wyjście - zaznaczają lotnicy.
Ze śmigłowców można korzystać, ale nie mogą one latać w każdych warunkach, bo są wrażliwe na oblodzenie. - W okresie późnojesiennym, zimowym i wczesnowiosennym te maszyny są właściwie wyłączone z eksploatacji. W-3 się tu nie spełnią. Rozwiązaniem jest ciężki śmigłowiec, ale i to nie rozwiąże wszystkich problemów - zaznacza jeden z pilotów. Ponadto bazowanie w przyjętym przez rząd modelu na samolotach rejsowych (z nich VIP-y korzystają głównie na dużych dystansach) nie jest odpowiednie. - Terminy spotkań dyplomatycznych są nieprzewidywalne, a żaden samolot rejsowy nie będzie czekał i narażał się na roszczenia pasażerów za opóźnienia i poniesione straty. W takim wypadku przewoźnik wystąpi do Skarbu Państwa o zapłatę. Nie tędy droga - zauważył pilot. W jego ocenie, także sposób, w jaki czarteruje się embraery, pozostawia wątpliwości co do zgodności z ustawą o zamówieniach publicznych. - Te samoloty nie są własnością rządu, ale firmy, która jest konkurencją dla innych przewoźników na rynku europejskim. Jeżeli narodowe linie lotnicze będą otrzymywały pieniądze od rządu na wyloty nieobjęte przetargiem, to konkurencyjne firmy mogą upominać się o swoje prawa na forum Unii Europejskiej, sugerując, że LOT jest dotowany ze Skarbu Państwa - twierdzi.

Marcin Austyn
 
Dodane przez prakseda dnia sierpnia 06 2011 08:25:29 · 9 Komentarzy · 239 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.