|
Nawigacja |
|
|
Użytkowników Online |
|
|
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
|
|
|
|
|
|
O edukacji dziewcząt i chłopców – razem czy osobno |
|
|
SKĄD KOEDUKACJA?
Koedukacja - upowszechniona dopiero w drugiej połowie XX - została przyjęta ze względów ekonomicznych (jest tańsza!) i ideologicznych. Pod pozorem "wyrównywania szans" wprowadzono
zasadę, że wszystkie dzieci mają robić w szkołach dokładnie to samo. Koedukacja miała być narzędziem do wprowadzenia równości społecznej i równości płci. Tymczasem, aby przekonać się, że edukacja zróżnicowana nie jest kwestią ideologii, ale jest czymś naturalnym, wystarczy konstatacja, że kobiety i mężczyźni, dziewczęta i chłopcy różnią się między sobą. Wynika to z porządku naturalnego i biologii. Dziewczęta i chłopców należy uczyć innymi metodami, dostosowanymi do specyfiki płci. Tylko wtedy można wydobyć z nich potencjał wynikający z ich odmienności, co jest właściwym celem kształcenia zróżnicowanego. Nie ma żadnych dowodów na to, że koedukacja prowadzi do budowania lepszych relacji między obu płciami. Wręcz przeciwnie, w klasach koedukacyjnych przedstawiciele obu płci bardzo często zamykają się w swoich grupach – jest to efektem rosnącej rywalizacji między nimi.
Periodyk Gimnazjum i Liceum im. Świętego Tomasza z Akwinu w Józefowie www.akwinata.edu.pl
PŁEĆ A NAUCZANIE
Współcześnie coraz więcej specjalistów z dziedziny psychologii, pedagogiki, medycyny, opierając
się nie na spekulacjach światopoglądowych, ale na wynikach najnowszych badań naukowych, sugeruje powrót do nauczania dziewcząt i chłopców w oddzielnych grupach klasowych, a nawet szkołach. Ich zdaniem płeć ma podstawowe znaczenie dla procesu nauczania. Za przykład niech posłużą nam badania amerykańskiego specjalisty neurologii dziecięcej, Vernera S. Caviness’a, który w 1996 roku opublikował wyniki swoich badań, które uzasadniają rozdzielenie dzieci w szkołach ze względu na płeć. Wyniki te wskazują niebagatelną, bo liczącą około 6 lat różnicę w czasie dojrzewania dziewcząt i chłopców.
Badania porównawcze przeprowadzone w Australii przez The Australian Council for Educational Research (ACER) wśród 270 000 uczniów pokazują, że zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, kształceni w klasach jednopłciowych, uzyskiwali w rankingu wyniki od 15 do 22 procent lepsze niż ich koleżanki i koledzy ze szkół koedukacyjnych. Nauka zaś dawała im więcej satysfakcji. Podkreślono, że możliwości edukacji koedukacyjnej są ograniczone znaczącymi różnicami w rozwoju poznawczym, społecznym i fizycznym dziewcząt i chłopców w wieku 12-16 lat. Lepsze wyniki w testach osiągają także uczniowie jednopłciowych szkół brytyjskich publicznych i amerykańskich katolickich. W badaniach prowadzonych na zlecenie Narodowej Fundacji Badań nad Edukacją porównywano efekty osiągane przez dzieci uczące się w tym samym typie szkół (tylko publiczne albo tylko prywatne).
Edukacja zróżnicowana to nie tylko korzyści związane z osiągnięciami szkolnym. Pozwala ona
uczniom lepiej poznać swoje mocne i słabe strony, bez ulegania stereotypom płci. Korzystają na
tym zarówno dziewczęta, jak i chłopcy. Chłopcy ze szkół jednopłciowych są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktorstwem, biologią i językami niż ich koledzy ze szkół koedukacyjnych, u których dominowało zainteresowanie matematyką i przedmiotami przyrodniczymi. Podobnie, dziewczęta w żeńskich szkołach okazują większe zainteresowane matematyką i naukami przyrodniczymi niż te ze szkół koedukacyjnych.
A jednak różni
Z czego wynikają i co powodują te różnice? Przyczyn jest bardzo wiele. Ograniczę się tylko niektórych z nich, omówionych m.in. w książce "Równi, ale różni. Perspektywy edukacji zróżnicowanej", wydanej w 2007 roku przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Naukowcy wykazali różnice w budowie mózgu (np. funkcje postrzegania u kobiet kontrolowane są w obu częściach mózgu, zaś u mężczyzn odpowiada za nie tylko lewa półkula), organizacji i sposobie działania autonomicznego układu nerwowego chłopców i dziewcząt. U dziewcząt większą rolę odgrywa układ przywspółczulny (np. reguluje procesy trawienia, obniża ciśnienie krwi, rozszerza naczynia krwionośne), zaś u chłopców współczulny (np. zwęża naczynia krwionośne, przyspiesza akcję serca). Przejawia się to chociażby w sposobie okazywania i przeżywania uczuć. Różnice widoczne są również w stylach uczenia się i rozumowania. U chłopców dominuje rozumowanie dedukcyjne, u dziewcząt indukcyjne. Uczennice wolą konkretne, zaś chłopcy abstrakcyjne przykłady. Ci drudzy mają lepszą wyobraźnię przestrzenną, natomiast trzy razy częściej niż u dziewcząt występują u nich problemy z wysławianiem. Do dziewcząt należy mówić ciszej niż do chłopców. Obydwie płcie inaczej reagują na sytuacje stresowe. Chłopcy szybciej się nudzą podczas zajęć, potrzebują też większej przestrzeni do nauki i więcej ruchu od swoich koleżanek. Chłopcy chętniej wykorzystują do nauki język kodowany (np. diagramy), zaś dziewczynki wolą tekst pisany. Pracując w grupach, chłopcy tworzą zależności o charakterze hierarchicznym, zaś dziewczęta wolą struktury bardziej elastyczne. Zasygnalizowane różnice powinny powodować zróżnicowanie metod nauczania i inną organizację pracy dziewcząt i chłopców.
Podsumowanie
Oczywiście oddzielenie od siebie procesu edukacji dziewcząt i chłopców nie gwarantuje automatycznego sukcesu. Tym bardziej nie powinna, i w wypadku "Akwinaty" tak właśnie jest, wchodzić w grę zupełna separacja obu płci. Potrzebna jest wiedza na temat roli, jaką w procesie edukacji odgrywają różnice płci. Przede wszystkim jednak konieczne jest uznanie naturalnych różnić między kobietami i mężczyznami, wynikających z zamysłu Stwórcy, i przyjęcie zobowiązania do przygotowywania młodych ludzi do podjęcia przez nich, w sposób odpowiedzialny, ról w życiu rodzinnym, społecznym i politycznym. Jest to szczególne wyzwanie dla szkół, które chcą być katolickie nie tylko z nazwy.
dr Artur Górecki
www.akwinata.edu.pl |
|
|
Dodane przez prakseda
dnia czerwca 12 2016 08:14:06 ·
9 Komentarzy ·
20 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
Oceny |
|
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Shoutbox |
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|
|
|
|