Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Polska historia POrzucona
Edukacja ahistoryczna

W nowej podstawie programowej, zaproponowanej przez minister Katarzynę Hall, nauczanie historii przestaje być powszechne. Uczniowie, którzy nie będą zdawali historii na maturze, będą kończyć naukę tego przedmiotu już w pierwszej klasie szkoły średniej. Na ostatni rok nauczania przypada okres od 1918 roku do współczesności. Uczniowie będą się zajmowali tym okresem po raz pierwszy w swojej edukacji, gimnazjum bowiem oraz pierwsza klasa liceum zostały złączone w jedną ścieżkę programową. To wymusi na nauczycielach bardzo daleko idące uproszczenia w nauczaniu i spowoduje zubożenie wiedzy historycznej uczniów. Szczególnie że nauczyciele mogą być zmuszeni nadrabiać w pierwszej klasie liceum zaległości spowodowane opóźnieniami z gimnazjum. W kolejnych klasach ci, którzy nie będą zdawać historii na egzaminie dojrzałości, będą uczęszczali tylko na jeden z zaproponowanych im kursów. Będą to lekcje przekrojowe (od starożytności do dziś) dotyczące wybranego zagadnienia. Odejście od obecnego systemu nauczania historii (który nota bene ma również wiele wad) spowoduje spadek wiedzy historycznej wśród młodych ludzi. Co szczególnie niepokojące, spadek ten będzie dotyczył czasów najnowszych, które dla kształcenia postaw obywatelskich są najważniejsze.

Po wejÅ›ciu w życie nowej podstawy programowej szkoÅ‚Ä™ zacznÄ… opuszczać mÅ‚odzi Polacy, których wiedza historyczna bÄ™dzie jeszcze mniejsza niż obecnie, a przywiÄ…zanie do Polski i polskoÅ›ci może siÄ™ osÅ‚abić. Zagrożenie takie jest realne, ponieważ w dokumencie MEN znajdujÄ… siÄ™ zapisy dotyczÄ…ce ksztaÅ‚towania postaw obywatelskich i patriotycznych, które mogÄ… skutkować rozmywaniem przywiÄ…zania do ojczyzny wÅ›ród mÅ‚odzieży. WychowujÄ…ca rola nauczania w szkole podstawowej zorientowana jest na wszechstronne ksztaÅ‚towanie osobowoÅ›ci uczniów. Toteż nadrzÄ™dnÄ… kategoriÄ… jest koncepcja tożsamoÅ›ci ujmowanej jako możliwe samoidentyfikacje z rodzinÄ…, spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… lokalnÄ…, grupÄ… etnicznÄ…, narodem, paÅ„stwem, spoÅ‚ecznoÅ›ciami europejskÄ… i Å›wiatowÄ… – czytamy w dokumencie MEN. Jego autorzy, opisujÄ…c cele przedmiotu Historia i SpoÅ‚eczeÅ„stwo (tak nazywa siÄ™ historia po pierwszej klasie szkoÅ‚y Å›redniej dla uczniów niezdajÄ…cych historii na maturze), wskazujÄ…, że ma on charakter zarazem wychowawczy, jak i poznawczy. Przedmiot ten pozwala na ksztaÅ‚towanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury wÅ‚asnego narodu, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji – gÅ‚osi podstawa programowa.

Podobne zapisy znajdujÄ… siÄ™ w innym wÄ…tku, dotyczÄ…cym drugiego przedmiotu, bardzo ważnego dla ksztaÅ‚towania postaw obywatelskich – Wiedzy o SpoÅ‚eczeÅ„stwie. W podstawie programowej dotyczÄ…cej tego przedmiotu można przeczytać m.in., że zajÄ™cia z WOS ksztaÅ‚tujÄ… poczucie wiÄ™zi – uczeÅ„ odczuwa więź ze wspólnotÄ… lokalnÄ…, narodowÄ…,

europejskÄ… i globalnÄ…; rozumie, na czym polega otwarty patriotyzm obywatelski. W innym miejscu można przeczytać, że WOS ksztaÅ‚tuje nowoczesny patriotyzm w uczniach. Co siÄ™ kryje pod tym hasÅ‚em? To patriotyzm otwarty, bo powiÄ…zany z szacunkiem dla innych narodów i tradycji oraz obywatelski, bo oparty nie na kryterium krwi i ziemi, lecz na poczuciu przynależnoÅ›ci do narodu rozumianego jako wspólnota obywateli. Patriotyzm taki obejmuje różne wymiary wiÄ™zi: od spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, poprzez regionalnÄ…, narodowÄ… i europejskÄ… aż do globalnej. (…) Wiedza o spoÅ‚eczeÅ„stwie wzmacnia postawy patriotyczne, a zarazem uczy dostrzegać przejawy ksenofobii, nacjonalizmu oraz szowinizmu i przeciwstawiać siÄ™ takim zachowaniom i wypowiedziom – czytamy w podstawie programowej.

Zapisy dokumentu opracowanego przez Ministerstwo Katarzyny Hall mogÄ… prowadzić do rozmywania tożsamoÅ›ci polskiej w uczniach. Zgodnie z podstawÄ… uczniowie bÄ™dÄ… mogli sobie wybrać, czy chcÄ… utożsamiać siÄ™ z PolskÄ…, czy wolÄ… utożsamiać siÄ™ z innymi wspólnotami (nawet tak sztucznymi jak globalna wioska czy spoÅ‚eczność Europy). Co bardzo niepokojÄ…ce, podstawa programowa zrównuje poczucie przynależnoÅ›ci narodowej, które jest niepowtarzalne, z przynależnoÅ›ciÄ… do innych wspólnot – rodziny, grupy etnicznej, spoÅ‚ecznoÅ›ci Europy czy Å›wiata. Co wiÄ™cej, zgodnie z dokumentem uczniowie majÄ… być ksztaÅ‚towani w poczuciu, że polskość nie jest niczym wyjÄ…tkowym. Jest dokÅ‚adnie tym samym, czym sÄ… inne wspólnoty narodowe. Tymczasem celem ksztaÅ‚cenia polskich uczniów powinno być przede wszystkim ksztaÅ‚towanie poczucia, że polskość, polska kultura i tradycja sÄ… czymÅ› niepowtarzalnym, co należy kultywować. Niestety, takiej wzmianki w podstawie programowej dotyczÄ…cej nauczania historii i WOS nie znajdziemy.
Rozpulchnianie przekazu

Zmiany w systemie edukacji i podejÅ›ciu szkoÅ‚y do budowania patriotyzmu mÅ‚odzieży sÄ… jednak tylko jednym z elementów Å›wiadczÄ…cych o rozmywaniu polskiej tożsamoÅ›ci przez obecne wÅ‚adze. Podobna idea widoczna jest w polityce muzealnej rzÄ…du. Budowane z rozmachem muzeum II wojny Å›wiatowej, które ma być wizytówkÄ… Polski, również hoÅ‚duje tej zasadzie. Placówka edukacyjna zgodnie z zaÅ‚ożeniami ma mówić o uniwersalnym przekazie o II wojnie. Autorzy koncepcji muzeum piszÄ…, że chcÄ… stworzyć placówkÄ™ uniwersalnÄ…, w której wydarzenia rozgrywajÄ…ce siÄ™ w Polsce stanowiÅ‚yby jedynie część szerszego obrazu. W ocenie kierownictwa placówki Muzeum nie powinno pokazywać wojny tylko z polskiej perspektywy. Koncepcja muzeum prowadzi wiÄ™c do relatywizowania wydarzeÅ„ zwiÄ…zanych z wojnÄ…. Narratorem muzeum ma być bowiem każdy – każdy ma siÄ™ odnaleźć w opowieÅ›ci o wojnie. W sposób oczywisty osÅ‚abia to polski punkt widzenia na wojnÄ™, jej przyczyny, przebieg i konsekwencje. Nie da siÄ™ bowiem zrobić muzeum hoÅ‚dujÄ…cego uniwersalnej opowieÅ›ci o wojnie bez porzucenia jednego i wyrazistego punktu widzenia na te wydarzenia. Jak mówić o przyczynach wojny? Jak mówić o zachowaniu aliantów i ZSRS podczas Powstania Warszawskiego oraz w JaÅ‚cie i Poczdamie? Jak pokazywać przesiedlenia Niemców po wojnie? Jak oceniać montowanie reżimu komunistycznego w Polsce? Jak przedstawić te aspekty wojny i czasów powojennych w sposób uniwersalny? Dla każdego paÅ„stwa i narodu wydarzenia te sÄ… trochÄ™ czym innym i w inny sposób muszÄ… być odbierane. Nie ma wiÄ™c żadnego powodu, by Polska miaÅ‚a rezygnować z wÅ‚asnej narracji na temat swojej historii.

Coraz częściej jednak nasz rząd z tego rezygnuje.

Innym przykÅ‚adem jest zatrudnienie nowego szefa Europejskiego Centrum SolidarnoÅ›ci. ZostaÅ‚ nim kilka miesiÄ™cy temu Basil Kerski. To pół-Polak, pół-Irakijczyk z urodzenia. W 1986 roku zrzekÅ‚ siÄ™ polskiego obywatelstwa i zostaÅ‚ Niemcem. Przez lata byÅ‚ dziennikarzem i dziaÅ‚aczem instytucji zwiÄ…zanych z „polsko-niemieckim pojednaniem”. DÅ‚ugie lata byÅ‚ również redaktorem naczelnym magazynu „Dialog”, finansowanego przez niemiecki MSZ. W Polsce zwiÄ…zany z Donaldem Tuskiem oraz mediami o Å›wiatopoglÄ…dzie zbliżonym do Platformy Obywatelskiej. Decyzja o powierzeniu Kerskiemu stanowisko szefa ECS spowoduje, że bardzo ważnÄ… polskÄ… placówkÄ… bÄ™dzie kierowaÅ‚ czÅ‚owiek, który z PolskÄ… ma jedynie zwiÄ…zki krwi oraz prowadzi tu dziaÅ‚alność zawodowÄ…. CzÅ‚owiek, który od ponad 26 lat nie wystÄ…piÅ‚ ponownie o obywatelstwo polskie po jego zrzeczeniu siÄ™. Szefem ECS, którego celem jest promowanie pamiÄ™ci o dorobku „SolidarnoÅ›ci”, bÄ™dzie czÅ‚owiek przesiÄ…kniÄ™ty polsko-niemieckim pojednaniem. I nie chodzi tu o krytykÄ™ pojednania, ale oto, że dialog miÄ™dzy paÅ„stwami powinien nie dotyczyć budowy tożsamoÅ›ci narodowej. PowinniÅ›my budować silnÄ… polskÄ… tożsamość a nastÄ™pnie prowadzić dialog. Na mocy decyzji dotyczÄ…cej ECS bÄ™dziemy budować polskÄ… tożsamość w oparciu o dialog z Niemcami. Skutkiem nie bÄ™dzie przywiÄ…zanie do polskoÅ›ci tylko, w najlepszym wypadku, do polsko-niemieckiej hybrydy.
 
Dodane przez prakseda dnia wrze¶nia 03 2011 20:27:09 · 9 Komentarzy · 198 CzytaÅ„ · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
GratulujÄ™ strony i oczekujÄ™ aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.