Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 4
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
UE kwestionuje 181 mln € pomocy dla Przewozów Regionalnych. Ponad 11 tys. razy większa pomoc (2 bln €) dla zachodnich banków była jednak O.K.
Na początku tego roku Komisja Europejska (KE) wszczęła dochodzenie w sprawie pomocy restrukturyzacyjnej polskiego państwa dla największego krajowego przewoźnika kolejowego, tj. Przewozów Regionalnych. Chodzi dokładnie o działania państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu dokapitalizowała spółkę kwotą 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Przewozy Regionalne wykorzystały te pieniądze na spłatę długów i sfinansowanie restrukturyzacji.

Efekt był niesamowity. Po nieprzerwanych 15 latach przynoszenia strat i nierentownej działalności, spółka (która w między czasie dokonała rebrandingu i zaczęła działać pod marką PolRegio) w 2016 roku odnotowała zysk netto na poziomie 51,2 mln zł. Wyniki za 2017 roku według wstępnych danych nie mają być gorsze od wyników z 2016 roku.

Niestety, konsekwencją wszczętego przez Komisję Europejską postępowania może być to, że w najgorszym przypadku Przewozy Regionalne będą musiały zwrócić otrzymane od państwa pieniądze. A taki scenariusz będzie oznaczał de facto upadek spółki.

Przypomnijmy, że już raz podobna sytuacja miała miejsce. W 2008 roku Komisja Europejska uznała, że pomoc publiczna w wysokości ok. 150 mln euro, jaka została przyznana stoczniom w Gdyni i Szczecinie była nielegalna i musi zostać zwrócona. Rząd Tuska nie odwołał się wówczas od tej decyzji do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, bowiem uznał, iż "tak nie wypada", co w praktyce oznaczało postawienie obu stoczni w stan likwidacji.

W kontekście powyższego warto wspomnieć o innej pomocy publicznej, bez porównania większej, od tego co otrzymały Przewozy Regionalne. Otóż większość państw należących do strefy euro, starając się niwelować skutki kryzysu finansowego, jaki wybuchł w 2008 roku, postanowiła potężnie wesprzeć banki komercyjne środkami publicznymi. Pomoc publiczna obejmowała w tym przypadku np. dopłaty do kapitału dla zagrożonych upadkiem instytucji finansowych lub różnego rodzaju gwarancje / poręczenia.

W ten oto sposób w latach 2008 - 2010 banki i instytucje finansowe funkcjonujące w strefie euro, otrzymały pomoc publiczną wartą łącznie 2 036,4 bln euro! Największym beneficjentem tej akcji były podmioty mające siedziby w Irlandii. Otrzymały one bowiem aż 996,28 mld euro pomocy. Na drugim miejscu były banki niemieckie, które otrzymały 398,59 mld euro pomocy.

Istotne w kontekście sprawy Przewozów Regionalnych jest to, że instytucje europejskie nie zakwestionowały wspomnianej pomocy dla banków mimo, iż była ona 11,5 tys. razy większa od pomocy, jaką otrzymał największy polski przewoźnik kolejowy.

niewygodne.info
 
Dodane przez prakseda dnia maja 10 2018 07:13:32 · 9 Komentarzy · 73 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.