Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Sąd Najwyższy wziął w obronę banki. Prokonsumenckie prawo w zakresie rozpatrywania reklamacji zostało uśmiercone.
Artykuł 8 z ustawy rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o rzeczniku finansowym stanowi jasno: w przypadku klienta, który złożył reklamację do podmiotu rynku finansowego (np. bank) i nie otrzymał na nią odpowiedzi w terminie 30 dni, uważa się, że reklamacja została rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta. Innymi słowy - jeśli klient banku uważa, że bank naliczył mu niesłusznie opłatę 50 zł i wniesie o to reklamację, na którą nie uzyska odpowiedzi w terminie 30 dni, to bank powinien mu oddać 50 zł. Proste? Nie do końca. Przynajmniej nie dla sędziów.

W listopadzie 2017 roku Sąd Okręgowy w Lublinie zadał Sądowi Najwyższemu następujące pytanie: "Czy w procesie z powództwa klienta przeciwko podmiotowi rynku finansowego o zapłatę kwoty roszczenia zgłoszonej w reklamacji klienta, regulacja zawarta w art. 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2016 roku, poz. 892, t. jedn. ze zm.) wyłącza możliwość kwestionowania przez podmiot rynku finansowego zasadności dochodzonego roszczenia tak co do zasady, jak i co do wysokości, czy jedynie oznacza przerzucenie ciężaru dowodu na podmiot rynku finansowego, który będzie zobowiązany udowodnić, że roszczenie nie przysługuje powodowi bądź przysługuje mu w niższej wysokości?".

Tłumacząc z prawniczego na polski - chodziło o to, czy podczas rozstrzygania sprawy sądowej klienta (który złożył reklamacje i nie otrzymał odpowiedzi w ciągu 30 dni, a teraz domaga się od instytucji finansowej kwoty żądanej w reklamacji, bo instytucja jej nie wypłaciła), sąd powinien stosować prokonsumenckie zapisy ustawy w sposób bezpośredni, czy może jednak powinien je interpretować w sposób inny niż ustawodawca przewidział.

Sąd Najwyższy, w wydanej dwa dni temu uchwale, która stanowiła odpowiedź na pytanie prawne sądu z Lublina, zaskoczył chyba większość ekspertów rynku finansowego w Polsce. Uznał on bowiem, że: "W postępowaniu wszczętym przez klienta przeciwko podmiotowi rynku finansowego o zapłatę kwoty roszczenia zgłoszonej w reklamacji klienta, art. 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym nie wyłącza możliwości kwestionowania przez podmiot rynku finansowego zasadności dochodzonego roszczenia; na podmiocie tym spoczywa ciężar dowodu, że powodowi nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości".

Innymi słowy - Sąd Najwyższy uśmiercił prokonsumencki zapis ustawy o rozpatrywaniu reklamacji. Teraz, gdy odpowiedź na reklamację nie zostanie rozstrzygnięta w terminie 30 dni, a klient instytucji finansowej (np. banku) zażąda zapłaty roszczenia wskazanego w reklamacji, to nie dość, że wspomniana instytucja może legalnie odmówić zapłaty, to jeszcze w trakcie ewentualnego postępowania sądowego w tym zakresie może się bronić argumentem, że zarzuty klienta były bezzasadne.

Sąd Najwyższy stwierdził tym orzeczeniem, że tekst ustawy (prokonsumencki) to jedno, ale ważniejsza jest jej interpretacja (probankowa), która jawnie przeczy tekstowi. Pod tym względem jest to ważniejsze rozstrzygnięcie od wyroku w/s drukarza, który odmówił wydrukowania ulotki LGBT.

niewygodne.info
 
Dodane przez prakseda dnia czerwca 18 2018 07:41:50 · 9 Komentarzy · 82 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.