Zyski wasze (prywatnej firmy), ryzyko nasze (państwa). Dlaczego rząd PiS znowu chce budować drogi tak, jak budowano kulczykową A2?
Dotychczasowe doświadczenia w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego przy budowie dróg nie napawają optymizmem. Jak do tej pory w tym trybie powstały koncesyjne odcinki "kulczykowej" autostrady A2 w Wielkopolsce oraz A1 na Pomorzu.
Zgodnie z treścią umów, jakie rządy SLD oraz PO-PSL zawarły z prywatnymi spółkami "AWSA II" i "GTC" na budowę i utrzymanie ok. 250 km odcinków autostrad A2 oraz A1, państwo polskie (czytaj: podatnicy) muszą płacić wspomnianym spółkom tzw. opłatę za dostępność. Wiemy, że w 2013 roku wyniosła ona nieco ponad 1,2 mld zł. W 2014 roku było to 1,271 mld zł. Dodatkowo, państwo polskie (czytaj: podatnicy) zgodziło się wziąć odpowiedzialność za spłatę komercyjnych kredytów pozaciąganych przez te firmy (w przypadku ich niewypłacalności) na budowę fragmentów autostrad. Innymi słowy - nastąpiła prywatyzacji zysków płynących z użytkowania autostrad i upaństwowieniu ryzyka związanego z ewentualną niewypłacalnością prywatnych firm uczestniczących w publiczno-prywatnym partnerstwie.
Teraz rząd PiS wpadł na genialny pomysł, aby znowu zastosować ten wariant. Jak donosi "Dziennik Gazeta Prawna" - Ministerstwo Infrastruktury właśnie zaczyna przygotowania do budowy ekspresówek S6 na Pomorzu i S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Dlaczego tak się dzieje? Powód jest prosty. Rządowi obecnie brakuje pieniędzy. Środki, które były przeznaczone na S6 trzeba było bowiem przesunąć na budowę trasy Via Carpatia.
Eksperci nie mają wątpliwości - formuła partnerstwa publiczno-prywatnego przy budowie nowych dróg w Polsce może się okazać bardzo ryzykowna. I nie chodzi wcale o kwestię prywatyzacji zysków i upaństwowienia odpowiedzialności za ewentualne kredyty. Trasa S6 z Trójmiasta do Słupska jest potrzebna na gwałt. Natężenie ruchu na do tej pory działających drogach jest bardzo wysokie. Tymczasem wybór formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (najczęściej wiąże się to z dłuższym okresem przygotowawczo-negocjacyjnym w zakresie warunków umowy między prywatną firmą a państwem) spowoduje, że droga ta powstanie najwcześniej za kilka dobrych lat.
Rządzie - nie tędy droga. Nie popełniaj tego samego błędu co ekipy SLD i PO-PSL!
niewygodne.info
Dodane przez prakseda
dnia czerwca 20 2018 08:34:42 ·
9 Komentarzy ·
84 Czytań ·
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
Logowanie
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
Louisroano 14/10/2017 22:25 Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie LLK 11/02/2011 10:06 Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji.
Pozdrawiam LLK