Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 5
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Brytyjskie BP przeciwko fuzji Orlenu i Lotosu. Polska mega-spółka może zagrozić zagranicznym potentatom
Warsaw Enterprise Institute (Think Tank Związku Przedsiębiorców i Pracodawców) uznał nie tak dawno w swoim raporcie, że połączenie Lotosu z Orlenem jest "w pełni uzasadnione ekonomicznie i wpisuje się światowy trend konsolidacji. (...) Wzmocniony zakupem Lotosu PKN ORLEN będzie mieć możliwość zwiększenia swojej mocy zakupowej i umożliwi mu dalszą ekspansję, a dodatkowo połączony koncern zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju. Wspólne zakupy pozwolą nie tylko obniżyć ceny sprowadzanego surowca, ale również otworzyć się w większym stopniu na inne regiony świata".

Powyższego zdania nie podziela British Petroleum (BP) - trzeci pod względem wielkości koncern paliwowy świata. Ta brytyjska firma chce w sprawie zapowiadanej fuzji Lotosu z Orlenem złożyć w Brukseli oficjalny protest. Zdaniem BP, połączona mega-spółka będzie nie tylko kontrolować rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, ale zostanie też właścicielem prawie wszystkich rurociągów (co miałoby mieć negatywny wpływ na konkurencję i być zbyt dużym zagrożeniem dla innych koncernów działających w regionie).

Argumenty BP wydają się być nie do końca nietrafione. Otóż Lotos z Orlenem już teraz kontrolują wszystkie rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie oraz są właścicielem prawie wszystkich rurociągów. Ponadto obie spółki są kontrolowane przez polski rząd. W praktyce zatem ich formalne połączenie nie zmieniłoby stanu faktycznego.

Brytyjczycy boją się efektu synergii. Silniejszy (bo połączony) Lotos z Orlenem (którego łączna kapitalizacja wyniosłaby ok. 16-17 mld euro) mógłby rozpocząć nową falę ekspansji poza granicę Polski (Orlen już teraz posiada 580 stacji benzynowych w Niemczech, 394 stacje w Czechach i 25 na Litwie). Kolejne stacje poza granicami Polski to zabieranie rynku takim potentatom jak wspomniane BP.

Co na to Komisja Europejska? Z Brukseli dochodzą sygnały, że eurokraci chcieliby mieć w/s fuzji Orlenu z Lotosem decydujący głos. Obawiają się bowiem, że krajowy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (który zgodnie z prawem może podjąć decyzje w sprawie zgody na fuzję, gdy KE przekaże mu w tym zakresie kompetencje) mógłby za nadto kierować się interesem Polski. Co jednak ciekawe - w przypadku innej i jeszcze większej (bo wartej aż 22 mld euro) fuzji poszczególnych części niemieckich koncernów energetycznych (tj. E.ON i RWE) Komisja Europejska nie miała specjalnych obaw i scedowała kompetencje decyzyjne w tej kwestii na niemiecki odpowiednik UOKiK-u.

Źródło: Megafuzja: KE postawi warunki Orlenowi i Lotosowi? (GazetaPrawna.pl)
niewygodne.info
 
Dodane przez prakseda dnia pa¼dziernika 18 2018 08:35:19 · 9 Komentarzy · 106 CzytaÅ„ · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
GratulujÄ™ strony i oczekujÄ™ aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.