 |
Nawigacja |
 |
 |
Użytkowników Online |
 |
 |
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
Miliardowe odsetki od kredytów na budowę dróg |
 |
 |
W połowie 2009 r. rząd zdecydował, że budżet państwa wycofa się z finansowania inwestycji drogowych i będzie tylko przekazywać na utrzymanie dróg część wpływów z podatku akcyzowego od paliw. Od tego czasu pieniądze na budowę nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic zbiera Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) działający w rządowym Banku Gospodarstwa Krajowego.
Na konto KFD wpływają dochody z opłaty paliwowej doliczanej do ceny każdego litra paliwa na stacji benzynowej, pieniądze z dotacji UE na drogi, a także pieniądze z kredytów od Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz emisji specjalnych obligacji drogowych.
Od końca 2009 r. do teraz BGK wyemitował obligacje drogowe za ponad 20 mld zł. Dotąd za prawie 6,9 mld zł sprzedano obligacje, które trzeba będzie wykupić w październiku 2014 r. (ich oprocentowanie wynosi 5,75 proc. rocznie). Inwestorzy kupili też za ponad 11,6 mld zł obligacje, które trzeba wykupić w październiku 2018 r. (oprocentowanie - 6,25 proc. rocznie). W tym roku BGK zaczął też emitować obligacje drogowe z terminem wykupu w 2022 r. i w 2045 r.
W tym roku na odsetki od wyemitowanych już obligacji trzeba będzie wydać ok. 1,16 mld zł. Za tyle można zbudować ok. 30 km drogi ekspresowej, bo budowę 1 km takiej trasy Ministerstwo Infrastruktury szacuje średnio na 40 mln zł.
Koszty obsługi tego długu skokowo wzrosną, gdy trzeba będzie wykupić obligacje.
Nic dziwnego, że eksperci postulują, by rząd powrócił do częściowego finansowania inwestycji drogowych z budżetu, przekazując na ten cel więcej pieniędzy z akcyzy od paliw. - Jeżeli jednorazowy wzrost odpisu z akcyzy od paliw na inwestycje drogowe byłby niemożliwy, to należałby przyjąć coroczne zwiększanie tego odpisu o 2 pkt proc., począwszy od 2012 r. - uważa Adrian Furgalski, ekspert branży transportowej z firmy doradczej TOR. Za zwiększeniem wydatków z budżetu na drogi opowiada się także Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
W zeszłym roku z akcyzy od paliw fiskus zebrał prawie 22,7 mld zł, a na utrzymanie dróg i administracji drogowej budżet przeznaczył ok. 3 mld zł. Fiskus zarabia też na podatku VAT od paliw (i od faktur za budowę dróg), ale z tej puli nie daje ani grosza na drogi.
|
 |
|
Dodane przez prakseda
dnia wrze¶nia 29 2011 20:04:35 ·
9 Komentarzy ·
393 CzytaÅ„ ·
|
|
 |
 |
 |
 |
Komentarze |
 |
 |
Dodaj komentarz |
 |
 |
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
 |
 |
 |
 |
 |
Oceny |
 |
|
 |
Logowanie |
 |
 |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
 |
 |
 |
 |
 |
Shoutbox |
 |
 |
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
 |
 |
 |
 |
|