Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Miliardowe odsetki od kredytów na budowę dróg
W połowie 2009 r. rząd zdecydował, że budżet państwa wycofa się z finansowania inwestycji drogowych i będzie tylko przekazywać na utrzymanie dróg część wpływów z podatku akcyzowego od paliw. Od tego czasu pieniądze na budowę nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic zbiera Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) działający w rządowym Banku Gospodarstwa Krajowego.

Na konto KFD wpływają dochody z opłaty paliwowej doliczanej do ceny każdego litra paliwa na stacji benzynowej, pieniądze z dotacji UE na drogi, a także pieniądze z kredytów od Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz emisji specjalnych obligacji drogowych.

Od końca 2009 r. do teraz BGK wyemitował obligacje drogowe za ponad 20 mld zł. Dotąd za prawie 6,9 mld zł sprzedano obligacje, które trzeba będzie wykupić w październiku 2014 r. (ich oprocentowanie wynosi 5,75 proc. rocznie). Inwestorzy kupili też za ponad 11,6 mld zł obligacje, które trzeba wykupić w październiku 2018 r. (oprocentowanie - 6,25 proc. rocznie). W tym roku BGK zaczął też emitować obligacje drogowe z terminem wykupu w 2022 r. i w 2045 r.

W tym roku na odsetki od wyemitowanych już obligacji trzeba będzie wydać ok. 1,16 mld zł. Za tyle można zbudować ok. 30 km drogi ekspresowej, bo budowę 1 km takiej trasy Ministerstwo Infrastruktury szacuje średnio na 40 mln zł.

Koszty obsługi tego długu skokowo wzrosną, gdy trzeba będzie wykupić obligacje.

Nic dziwnego, że eksperci postulują, by rząd powrócił do częściowego finansowania inwestycji drogowych z budżetu, przekazując na ten cel więcej pieniędzy z akcyzy od paliw. - Jeżeli jednorazowy wzrost odpisu z akcyzy od paliw na inwestycje drogowe byłby niemożliwy, to należałby przyjąć coroczne zwiększanie tego odpisu o 2 pkt proc., począwszy od 2012 r. - uważa Adrian Furgalski, ekspert branży transportowej z firmy doradczej TOR. Za zwiększeniem wydatków z budżetu na drogi opowiada się także Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

W zeszłym roku z akcyzy od paliw fiskus zebrał prawie 22,7 mld zł, a na utrzymanie dróg i administracji drogowej budżet przeznaczył ok. 3 mld zł. Fiskus zarabia też na podatku VAT od paliw (i od faktur za budowę dróg), ale z tej puli nie daje ani grosza na drogi.
 
Dodane przez prakseda dnia wrze¶nia 29 2011 20:04:35 · 9 Komentarzy · 393 CzytaÅ„ · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
GratulujÄ™ strony i oczekujÄ™ aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.