|
Nawigacja |
|
|
Użytkowników Online |
|
|
Gości Online: 4
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
|
|
|
|
|
|
Tajna koncesja jest tak napisana, że dziś nie ma umownych i prawnych podstaw, aby zatrzymać podwyżki opłat |
|
|
Przypomnijmy - 20 grudnia 2018 roku do GDDKiA wpłynął wniosek prywatnej spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A. w sprawie uzyskania zgody na podwyższenie od 1 marca 2019 roku stawki opłat za przejazd płatnym fragmentem autostrady A4 między Katowicami a Krakowem (60,9 km). Podwyżki miałyby dotyczyć pojazdów ciężarowych. Kwota pobierana na każdym z dwóch placów poboru opłat (tj. na wjeździe i wyjeździe ze wspomnianego fragmentu autostrady) miałaby wzrosnąć z 30 zł do 35 zł. To oznacza, że pojedynczy przejazd TIR-em na wspomnianym odcinku miałby kosztować 70 zł.
Odpowiedź ze strony Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad została sporządzona 15 stycznia. W piśmie tym możemy przeczytać, że proponowany przez Stalexport wzrost stawek opłat w ocenie GDDKiA jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Generalny Dyrektor DKiA (jego p.o. jest obecnie Tomasz Żuchowski) dodał, że jest przeciwko podwyżce opłat również z tego względu, że ich wysokości już w tej chwili (tj. przed podwyżką) "jest na granicy akceptowalności społecznej".
Cóż jednak z tego skoro w kolejnym akapicie znajduje się takie oto stwierdzenie: "Jednakże wobec braku umownych i prawnych podstaw do odrzucenia wniosku Stalexport Autostrada Małopolska S.A. GDDKiA niniejszym nie odmawia Koncesjonariuszowi prawa do podwyższenia opłaty za przejazd Autostradą Płatną, wynikającego z Umowy Koncesyjnej, gdyż zgodnie z postanowieniami Załącznika nr 6 do Umowy prawo to mieści się w zakresie uprawnień Koncesjonariusza. GDDKiA ma świadomość, że podniesienie stawki do zaproponowanego przez Państwa poziomu jest autonomicznym uprawnieniem Koncesjonariusza, co do którego GDDKiA nie posiada realnych uprawnień.".
Jak dla mnie powyższy fragment odpowiedzi GDDKiA jest krzykiem bezsilności całego państwa. Oto bowiem ponad 20 lat temu wąska grupa osób potajemnie zadecydowała, że prywatna firma będzie zarządzać fragmentem państwowej autostrady. Opinia publiczna nie ma prawa do dziś dowiedzieć się na jakich warunkach to zarządzanie ma się odbywać. To, czego się dowiadujemy, to informacje o kolejnych gigantycznych zyskach Stalexportu wynikających z faktu zarządzania wspomnianym fragmentem A4 (i to tylko dlatego, że Stalexport jest spółką giełdową i musi publikować ogólnodostępne raporty na temat zysków).
W kontekście powyższego warto przypomnieć, że kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli (NIK), którzy jako nieliczni ludzie w Polsce widzieli treść pierwotnych umów koncesyjnych na budowę i eksploatację fragmentów autostrady A2 i A4, stwierdzili, że były niekorzystne dla interesu publicznego. Podpisanie pod koniec drugiego okresu rządów SLD aneksów do wspomnianych umów (z października 2005 r.) tylko pogłębiło i utrwaliło istniejące już niekorzystne - dla interesu publicznego - relacje określone w umowach koncesyjnych między Skarbem Państwa a koncesjonariuszami. Jednym z głównych grzechów tych umów było minimalizowanie (bez uzasadnienia) ryzyka gospodarczego koncesjonariuszy związanego z budową i eksploatacją autostrad, przenoszenie go w znacznym stopniu na Skarb Państwa.
Źródło (PDF): Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przeciw podwyżce opłat na koncesyjnym odc. A4 (GDDKiA.gov.pl)
Źródło (PDF): Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach koncesyjnych na budowę i eksploatację autostrad A2 i A4 (NIK.gov.pl)
niewygodne.info |
|
|
Dodane przez prakseda
dnia stycznia 25 2019 08:44:56 ·
9 Komentarzy ·
134 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
Oceny |
|
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Shoutbox |
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|
|
|
|