Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 4
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
"Etyka i Ekonomia Narodowa" ks. Heinrich Pesch
Próba wzniesienia prawa międzynarodowego do tego wyzwania musi bazować na głębszych i bardziej solidnych podstawach niż te, które dominująca filozofia prawa może dostarczyć. Powiązany z nim przymus nie może wywodzić się wyłącznie z arbitralnej woli państw, z sił tradycyjnych lub z przeważających interesów. Zamiast tego musi on być zakorzeniony w o wiele bardziej podstawowym imperatywie moralnym, w uniwersalnie uzasadnionym prawie naturalnym, które ma swoje źródło w Bogu samym. W rzeczywistości, prawo narodów może uczynić wolność oraz cywilizację żywotnymi, płodnymi, uzbrojonymi kulturalnie i wytrzymałymi, jeśli, sprzymierzywszy się z naszą najświętszą tradycją. ponownie zwiąże się bliżej z ideami i zasadami prawa i państwowości, prawdy i społeczeństwa, miłości sąsiedzkiej i pokoju między narodami - spośród których wszystkie mają swoją najlepiej ochranianą podstawę w chrześcijaństwie.

W naszych czasach wielu ludzi wyraża potrzebę, a nawet chęć, by ani chwili dłużej nie ufać obustronnym relacjom pomiędzy narodami opartym wyłącznie na sztuce mężów stanu i dyplomatów lub na wykształceniu ludzi nauki i prawa. Dlatego też istnieje dostrzegalna potrzeba, aby skierować politykę i prawo w stronę bliższej relacji ze świadomościami narodów, opinią publiczną i całością życia społecznego. Udowodnią one swoją istotność i użyteczność dla odnowy prawa międzynarodowego, gdy refleksja nad nim rozciągnie się poza wąską grupę ekspertów w stronę szerszego koła ludzi kultury. Tak więc należy mieć nadzieję, że cele polityki i prawa zaczną wyróżniać się wielką klarownością dla wszystkich tych, którzy są wezwani do współpracy w utrzymywaniu kontaktów z polityką zagraniczną tak, że będą oni zdolni do czynienia tego z poważaniem należnym etycznym, społecznym i ekonomicznym implikacjom.

Promujący takie idee Komitet Pracy dla Obrony Niemiec i Interesów Katolickich w Świecie w listopadzie 1917 roku powołał Komisję Chrześcijańskiego Prawa Międzynarodowego i przygotował serię artykułów dotyczących odbudowy porządku prawnego i pokoju między narodami. Oczywiście zakres działania Komisji nie dotyczył bezpośredniego zaangażowania w działalność związaną z konstruowaniem ówczesnych traktatów pokojowych. Jednakże, Komisja i jej prace były motywowane przekonaniem, że katolicy w innych krajach, w czasie ostatnich kilku dekad, przywiązywali większą uwagę do prawa międzynarodowego niż katolicy w Niemczech. Naturalnie, przeważające warunki istniejące w danym czasie, częściowo zaniedbane przez katolickich Niemców mogły prowadzić do jednostronnych i wielce szkodliwych konsekwencji dla samych Niemiec. Dodatkowo za ważne trzeba uznać, że naukowy wkład mający swe źródło w katolickiej kulturze zeszłych wieków, jak uznali szanowani naukowcy, przekazał ważne i często nadal niedoceniane skarby, które są potrzebne do potwierdzenia i rozwoju uniwersalnych interesów nauki i kultury.

Uznajemy to za szczególnie szczęśliwy omen dla przyszłości naszego przedsięwzięcia, że główny promotor i przyjaciel chrześcijańskiej jedności między narodami, papież Benedykt XV, 30 grudnia 1917 roku, rozciągnął swe błogosławieństwo na założenie Komisji po tym gdy został o tym zawiadomiony przez kardynała Hartmanna. Zaoferował on również swoje błogosławieństwo by zaproponowane przedsięwzięcie mogło, według jego słów, "mieć bardziej znaczące i korzystne efekty pośród obecnego chaosu międzynarodowego, gdy szczególnie pilnym jest, aby przedstawiać zasady chrześcijańskiej moralności we właściwym świetle i aby wskazywać ich wartość, ponieważ jedynie w zgodzie z nimi ludzkie prawo będzie mogło się rozwijać w trwały i ożywczy sposób."

Komisja jest złożona z następujących osób: na czele jej prac stoi Dr. Joseph Mausbach, profesor Uniwersytetu w Münster; profesor Dr. Godehard J. Ebers jest jej sekretarzem; profesor i doradca Dr. Konrad Beyerle z Monachium; publicysta, Dr. Joseph Fronberger z Bonn; profesor Dr. Peter Klein z Königsberg i ojciec Heinrich Pesch, jezuita z Berlina.

Wprowadzenie
Czy w życiu ekonomicznym należy kierować się jakimiś moralnymi obowiązkami? Jak stwierdził Georg von Mayr, pytanie to może jawić się jako absurdalne, nie wydaje się aby był jakiekolwiek dobry powód do sugerowania, że prawa moralne nie powinny być stosowane w tak ważnym sektorze życia społecznego jakim jest aktywność ekonomiczna.

Prawa moralne mają uniwersalne uzasadnienie. Ustanawiają one porządek pośród istot ludzkich we wszystkich wolnych aktywnościach. W związku z tym są one ważne dla tego szczególnego sektora ludzkiej działalności, który jest ważny dla życia ekonomicznego.

Nie jest całkiem zbytecznym przypominać ludzkim umysłom tę prostą, oczywistą prawdę, w czasie gdy zwolennicy materialistycznego światopoglądu i krótkowzroczni wielbiciele obecnych trendów ekonomicznych spychając na bok w swoich szalonych próbach wszelkie przeszkody, które mogą stanąć na drodze możliwie najbardziej gwałtownego rozwoju, nie wahają się wykluczać istotność moralnych rozważań w życiu ekonomicznym. Nawet Sombart sugeruje, że wszelkie moralne impulsy i emanacje poczucia sprawiedliwości powinny być zgodne z potrzebami ekonomicznymi rozwijającego się porządku społecznego.

Taki pogląd zakłada, że moralność ostatecznie nie ma żadnego decydującego wpływu na kierunek w jakim postępuje rozwój i sugeruje, że społeczny porządek nie jest zakorzeniony w moralnej glebie.

Reprezentujemy odmienny punkt widzenia. Moralność jest zgodna z każdym rodzajem - bona fide - rozwoju technicznego i ekonomicznego. Nie ogranicza ona, ani nie staje na drodze zdolności i osiągnięć produkcyjnych, które służą wspieraniu prawdziwego dobra ludzkiego. Przeciwnie, wspiera to dobro. Obecnie, stosunki ekonomiczne nie rządzą się same i nie prowadzą one jedynie do czysto technicznych oraz ekonomicznych rezultatów. Ludzka etyka i narodowa ekonomia nie są jedynie dodatkiem do świata materialnego w którym żyją i funkcjonują. Człowiek jest również ograniczony przez moralne obowiązki i musi on działać z szacunkiem należnym innym ludziom oraz wspólnocie narodowej, której on, jako osoba, jest częścią. W rzeczywistości, materialne dobro narodu jest zasadniczo uwarunkowane przez praktyczne zastosowanie praw moralnych i przez stopień moralności, który jest obecny w ekonomicznym życiu narodu.

Oto teza, którą chcemy rozwinąć na następnych stronach tej książki; warto zaznaczyć, że gdy mówimy o etyce mamy na myśli moralność chrześcijańską.

***

"Jeśli nadal będziemy eliminować wszelkie ideały o wartości oraz sile etycznej, jeśli zamontujemy na ich miejsce całkowicie naturalny instynkt samouwielbienia jako siłę przewodnią ekonomii, jeśli postąpimy krok dalej i w poszukiwaniu osobistych korzyści zażądamy dla tej siły przewodniej kompletnej wolności, nie powinniśmy być zdziwieni z powodu konsekwencji. System, który opiera się na fałszywych przesłankach - taki jak system wolnej przedsiębiorczości - i który jest sprzeczny sam w sobie, gdy się go zastosuje, może jedynie prowadzić do absurdalnych konsekwencji. A czym są te absurdalne konsekwencje? Mogą być one podsumowane dwoma słowami: kapitalizm i socjalizm." (s. 153)
 
Dodane przez prakseda dnia pa¼dziernika 08 2019 14:10:28 · 9 Komentarzy · 203 CzytaÅ„ · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
GratulujÄ™ strony i oczekujÄ™ aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.