|
Nawigacja |
|
|
Użytkowników Online |
|
|
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
|
|
|
|
|
|
Być albo nie być |
|
|
Zima wasza wiosna nasza, wasz chlew nasz ojczysty dom
Jezusowa przypowieść o ojcu miłosiernym i jego dwóch synach (Łk 15, 11-32), czytana była w Liturgii Słowa Mszy Świętej 10 marca. Słuchają Jezusa celnicy i grzesznicy z jednej strony a z drugiej faryzeusze i uczeni w Piśmie. Ojciec w przypowieści oznacza Boga, młodszy syn grzeszników, którzy się nawracają a starszy syn obłudnych faryzeuszów. Można też widzieć w młodszym synu narody pogańskie a w starszym przywódców narodu Starego Przymierza. Młodszy opuszcza dom ojca, trwoni wyniesiony majątek, w dalekiej krainie głoduje jako świniopas, wreszcie wraca do domu ojca, żeby siebie ratować. Starszy syn trwa wprawdzie w domu ojca ale jak się okazuje w chwili powrotu młodszego, ani do ojca, ani do swojego brata miłości nie ma. Młodszy się nawraca, z wdzięcznością przyjmuje niezasłużoną miłość ojca, natomiast starszy uniesiony pychą nawrócić się nie chce. Historia Kaina i Abla znajduje niezwykłe dopełnienie: usprawiedliwiony młodszy syn jest podobny do sprawiedliwego Abla, zaś starszy do Kaina zabójcy, bo kto nienawidzi jest mordercą. Młodszy syn w symboliczny sposób zabił swojego ojca, żądając wypełnienia testamentu słowami: daj mi część majątku, która na mnie przypada, bo dla mnie już nie żyjesz. Nie jest jednak możliwe zabicie Boga Ojca Miłosierdzia. Chociaż motywem powrotu do ojca była chęć ratowania siebie (tam dadzą mi jeść), to jednak spotkanie z ojcem obudziło w sercu biedaka miłość.
Wyobraźmy sobie inny scenariusz: marnotrawny syn zazdrości świniom koryta i zamiast wrócić do ojca postanawia upodobnić się do świń zmienia twarz na świński ryj i od razu dostaje miejsce w chlewie. Ale tego mu mało: wkłada różową koszulę z napisem jestem gejem i dzięki temu wchodzi do świńskiego parlamentu, a odżywia się odtąd z koryta dla VIP-ów. Ponieważ apetyt rośnie w miarę jedzenia, wpada na pomysł by prostytuować się z właścicielem świń niedźwiedziem. Immunitet i wysoka protekcja zapewniają mu świńskie frykasy. Nie myśli już o powrocie do domu ojca, świniąc się do reszty zabija ojca po raz drugi.
Czy człowiek może stać się świnią a świnia z powrotem człowiekiem?
To, co w przyrodzie się nie zdarza, możliwe jest w świecie ducha. Duchowo zeświniony człowiek może odzyskać ludzką twarz i postać jeśli wzgardzi korytem, opuści chlew i skieruje kroki w stronę domu ojca. Zabicie w sobie człowieczeństwa prowadzi do dzielenia ludzi i potępiania oraz zabijania tych, którzy nie chcą do reszty się ześwinić. Data 10-go dnia kolejnych miesięcy ujawnia nieszczęście tych, którzy wyrzekli się człowieczeństwa i wybrali sposób życia świni prostytutki. To nieszczęście jest nieporównanie gorsze od nieszczęścia skrzywdzonych i zabitych ofiar. Stoimy wobec wyboru z jednej strony mamy propozycję ześwinienia się i zajęcia miejsca w chlewie blisko koryta, a z drugiej wezwanie, by dom ojca był naszym wspólnym domem. W domu mojego Ojca jest mieszkań wiele - mówi Jezus. A przy korycie jest ciasno i perspektywą chlewu jest zawsze rzeź. Świnia wybiera żałosną przyszłość. Diabeł rzeźnik już na swoje świnie czeka. A na razie je tuczy. Zauważmy lęk tuczników przeczuwających swój nędzny los.
Dlatego wołamy: Zima wasza wiosna nasza, wasz chlew nasz ojczysty dom. W trosce o Polskę jako dom ojczysty organizowała sympozja śp. Anna Walentynowicz i mówiła: Policzmy się.
Jaka ilość przeważy?
Oto jest pytanie.
Ks. Stanisław Małkowski
Warszawska Gazeta 16-22 marca 2012 |
|
|
Dodane przez prakseda
dnia marca 25 2012 15:16:38 ·
9 Komentarzy ·
148 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
Oceny |
|
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Shoutbox |
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|
|
|
|