Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Głodować w obronie historii
Odsłania go reakcja: i to zarówno tych, którzy dzięki niej zrozumieli wagę problemu oraz uwierzyli, że można jeszcze w tej sprawie coś zrobić, jak i tych, którzy, czego można było oczekiwać, próbują ją ośmieszać i dezawuować.

Warto przypomnieć, że grupka krakowskich opozycjonistów z czasów PRL, działaczy pierwszej "Solidarności", zdecydowała się na nią, gdy wydawało się nie ma już szans na powstrzymanie "reformy", która ma w dużej mierze rugować historię ze szkoły średniej. Jej nauka kończy się na pierwszej klasie licealnej, a następnie, dla wybierających inne specjalności, sprowadzona jest do tzw. zagadnień w ramach cudacznego, ale "postępowego" przedmiotu "historia i społeczeństwo". Czy oznacza to, że historia dotychczas rozgrywała się poza społeczeństwem?

Cała reforma przeprowadzana jest pod hasłem "uczenia myślenia", które przeciwstawione zostało "wkuwaniu faktów". Wynika z tego, że myślenie jest pewną specyficzną techniką zupełnie niezależną od posiadanej wiedzy. W rzeczywistości nawet matematyka wymaga znajomości iluś faktów, od tabliczki mnożenia poczynając. Nauki humanistyczne posiadają jednak specyficzny charakter i służą przyswajaniu doświadczenia zbiorowego, które wpisane jest w kulturę. Historia ma dla niej charakter zasadniczy. Porządkuje świat czasowo i odsłania proces budowania naszej cywilizacji. Ludzie pozbawieni tej wiedzy zawsze do pewnego stopnia pozostaną barbarzyńcami.

Demaskatorzy z Wyborczej i pochodnych gazet wskazują "prawicowy" charakter protestu i tradycyjnej nauki historii. Chodzi przecież o narzucenie określonej interpretacji naszych dziejów biadają. I mają rację.

Edukacja z natury rzeczy ma charakter wzorcotwórczy; jest kultywowaniem określonych postaw. Nauka historii pokazuje uzależnienie człowieka od zbiorowości, a więc nakierowuje go na aktywne w niej uczestnictwo. Pokazuje, jakie zachowania są dla niej korzystne, a jakie naganne. Uczy etyki dużo bardziej niż wątpliwy przedmiot o tej nazwie, który pojawił się w szkołach wyłącznie po to, aby zastąpić religię.

Polityczna wspólnota, jaką jest naród, musi odwoływać się do historii, w której jest zakorzeniona. Czyni to w wymiarze symbolicznym, oddając hołd swoim bohaterom i kultywując choćby w formie świąt heroiczne wydarzenia. Przede wszystkim jednak powinna to czynić przez naukę historii, w której obok faktów są i ucieleśnione wartości.

Bez takiej historii nie przetrwa żaden naród. Gdyż naród to wspólnota szczególna, rozpięta w czasie, a więc w historii, zbiór pokoleń przeszłych, teraźniejszych i przyszłych, wspólnota losu.

Bronisław Wildstein
 
Dodane przez prakseda dnia kwietnia 05 2012 09:41:41 · 9 Komentarzy · 142 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.