|
Nawigacja |
|
|
Użytkowników Online |
|
|
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
|
|
|
|
|
|
Apel a rewolucję na kolei, ale MT wybiera drogę ewolucji |
|
|
O jego powstanie zaapelowali dziś w Warszawie do ministra transportu przedstawiciele Krajowej Izby Gospodarczej oraz Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEMTS).
W przedstawionej analizie przypomnieli oni, że w latach 2005-2011 kolej zwiększyła przewozy cargo tylko o 9,5 mln ton (o 3,5 proc.), podczas gdy transport samochodowy o 270 mln ton (o 47,4 proc.), niemal w całości przejmując też tzw. nowy popyt na przewozy ładunków drogą lądową.
- Co równie istotne, pogarsza się sektorowa konkurencyjność przewozów kolejowych, bowiem z roku na rok rosną znacznie koszty dostępu do infrastruktury, sięgając już 30-35 proc. łącznych kosztów przewoźników - powiedział Józek Marek Kowalczyk. Przewodniczący Komitetu Infrastruktury KIG, prezes zarządu SEMTS.
Poinformował on, że zarys zgłoszonego programu, wraz ze wstępną projekcją finansową, został złożony do Ministerstwa Transportu.
Propozycje w tym programie oparte są na trzech głównych założeniach. Po pierwsze, autorzy apelują o przeniesienie infrastruktury kolejowej ze spółek Grupy PKP na bezpośrednią własność skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, wzorem systemu własności dróg publicznych i autostrad. - Stworzy to jednolity system finansowania utrzymania i rozwoju torów i trakcji kolejowej" - dodał Kowalczyk.
Po drugie, to minister transportu powinien ustanawiać opłaty za korzystanie z infrastruktury, nie tylko drogowej (co jest faktem), ale i kolejowej. W tym drugim przypadku, obecnie zgłasza to administrator sieci, czyli PKP PLK, a aprobuje (ale tylko pod względem formalnym, a nie merytorycznym, nie oceniając np. zasadności przedstawionych kosztów) Urząd Transportu Kolejowego.
Po trzecie, długookresowe i systemowe zmiany wymagają wyrównania proporcji w nakładach na modernizację i rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej do poziomu odpowiednio: 60:40 (jest ok. 85:15).
W tej ostatniej sprawie kolej ma sojusznika, bowiem takie proporcje inwestycji zakłada projekt nowej dyrektywy UE w sprawie utworzenia jednolitego, europejskiego obszaru kolejowego. Ponadto - zakłada on obniżenie opłat dla przewoźników kolejowych do poziomu 35 proc. kosztów bezpośrednich zarządców infrastruktury.
- Ministerstwu transportu zależy, aby poprawić warunki konkurencyjności kolei, ale nie poprzez obniżkę stawek dostępu do infrastruktury, lecz przez poprawę jej jakości - powiedział wiceminister Andrzej Massel. - Bez lepszej infrastruktury, zapewniającej szybsze przejazdy, nie ma co mówić o wzroście przewozów koleją.
Od 2006 roku rosną dopłaty budżetu państwa dla PKP PLK, w tym roku przekroczą 1,2 mld zł.
- Dzięki temu stawki dostępu do infrastruktury pozostają od kilku lat na zbliżonym, stałym poziomie - argumentował wiceminister. - Ponieważ poza wzrostem dotacji będziemy też wdrażać nową metodę ustalania kosztów dostępu do torów, zgodnie z propozycją UE, w perspektywie 7-8 lat w Polsce powinna zmienić się udział w nich przewoźników, z 30 proc. obecnie, do 70 proc.
Ta ewolucyjna, a nie rewolucyjna metoda, ma też przezwyciężyć opór ministra finansów, tratującego realizację obniżenia zadłużenia publicznego jako cel nadrzędny.
Jak podkreślono w debacie, nie ma sprzeczności pomiędzy obu celami, tj. obniżenia stawek i poprawy stanu infrastruktury. Według opinii SEMTS, ministerstwu przedstawiono także jednorazowy koszt zwiększenia dotacji dla PKP PLK (o ok. 1 mld zł), ale i sposób zwiększenia w kolejnych latach wpływów budżetowych, z większych przychodów z działalności przewoźników kolejowych. |
|
|
Dodane przez prakseda
dnia maja 31 2012 11:37:11 ·
9 Komentarzy ·
343 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
Oceny |
|
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Shoutbox |
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|
|
|
|