Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Apel a rewolucję na kolei, ale MT wybiera drogę ewolucji
O jego powstanie zaapelowali dziś w Warszawie do ministra transportu przedstawiciele Krajowej Izby Gospodarczej oraz Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEMTS).

W przedstawionej analizie przypomnieli oni, że w latach 2005-2011 kolej zwiększyła przewozy cargo tylko o 9,5 mln ton (o 3,5 proc.), podczas gdy transport samochodowy o 270 mln ton (o 47,4 proc.), niemal w całości przejmując też tzw. nowy popyt na przewozy ładunków drogą lądową.

- Co równie istotne, pogarsza się sektorowa konkurencyjność przewozów kolejowych, bowiem z roku na rok rosną znacznie koszty dostępu do infrastruktury, sięgając już 30-35 proc. łącznych kosztów przewoźników - powiedział Józek Marek Kowalczyk. Przewodniczący Komitetu Infrastruktury KIG, prezes zarządu SEMTS.

Poinformował on, że zarys zgłoszonego programu, wraz ze wstępną projekcją finansową, został złożony do Ministerstwa Transportu.

Propozycje w tym programie oparte są na trzech głównych założeniach. Po pierwsze, autorzy apelują o przeniesienie infrastruktury kolejowej ze spółek Grupy PKP na bezpośrednią własność skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, wzorem systemu własności dróg publicznych i autostrad. - Stworzy to jednolity system finansowania utrzymania i rozwoju torów i trakcji kolejowej" - dodał Kowalczyk.

Po drugie, to minister transportu powinien ustanawiać opłaty za korzystanie z infrastruktury, nie tylko drogowej (co jest faktem), ale i kolejowej. W tym drugim przypadku, obecnie zgłasza to administrator sieci, czyli PKP PLK, a aprobuje (ale tylko pod względem formalnym, a nie merytorycznym, nie oceniając np. zasadności przedstawionych kosztów) Urząd Transportu Kolejowego.

Po trzecie, długookresowe i systemowe zmiany wymagają wyrównania proporcji w nakładach na modernizację i rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej do poziomu odpowiednio: 60:40 (jest ok. 85:15).

W tej ostatniej sprawie kolej ma sojusznika, bowiem takie proporcje inwestycji zakłada projekt nowej dyrektywy UE w sprawie utworzenia jednolitego, europejskiego obszaru kolejowego. Ponadto - zakłada on obniżenie opłat dla przewoźników kolejowych do poziomu 35 proc. kosztów bezpośrednich zarządców infrastruktury.

- Ministerstwu transportu zależy, aby poprawić warunki konkurencyjności kolei, ale nie poprzez obniżkę stawek dostępu do infrastruktury, lecz przez poprawę jej jakości - powiedział wiceminister Andrzej Massel. - Bez lepszej infrastruktury, zapewniającej szybsze przejazdy, nie ma co mówić o wzroście przewozów koleją.

Od 2006 roku rosną dopłaty budżetu państwa dla PKP PLK, w tym roku przekroczą 1,2 mld zł.

- Dzięki temu stawki dostępu do infrastruktury pozostają od kilku lat na zbliżonym, stałym poziomie - argumentował wiceminister. - Ponieważ poza wzrostem dotacji będziemy też wdrażać nową metodę ustalania kosztów dostępu do torów, zgodnie z propozycją UE, w perspektywie 7-8 lat w Polsce powinna zmienić się udział w nich przewoźników, z 30 proc. obecnie, do 70 proc.

Ta ewolucyjna, a nie rewolucyjna metoda, ma też przezwyciężyć opór ministra finansów, tratującego realizację obniżenia zadłużenia publicznego jako cel nadrzędny.

Jak podkreślono w debacie, nie ma sprzeczności pomiędzy obu celami, tj. obniżenia stawek i poprawy stanu infrastruktury. Według opinii SEMTS, ministerstwu przedstawiono także jednorazowy koszt zwiększenia dotacji dla PKP PLK (o ok. 1 mld zł), ale i sposób zwiększenia w kolejnych latach wpływów budżetowych, z większych przychodów z działalności przewoźników kolejowych.
 
Dodane przez prakseda dnia maja 31 2012 11:37:11 · 9 Komentarzy · 343 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.