|
Nawigacja |
|
|
Użytkowników Online |
|
|
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
|
|
|
|
|
|
Rząd chciał budować autostrady za pół ceny. |
|
|
Stefczyk.pl: Jak to jest, że na gwarantowanych przez rząd inwestycjach łatwiej jest w Polsce zbankrutować niż zarobić?
Jerzy Polaczek: - Od początku rząd forsował model budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w formule nazywanej "projektuj i buduj", tj. w modelu, który jest w Europie bardzo rzadko stosowany.To zaowocowało podpisywaniem kontraktów za ceny o kilkadziesiąt procent niższe od kosztorysów, które szacowała sama Generalna Dyrekcja Krajowych Dróg i Autostrad. Skumulowanie inwestycji, których ceny znacząco odbiegały od realnych kosztów musiało przynieść takie owoce jakie dziś widzimy. A to dopiero początek pożaru. Efektem tych procesów będzie zdewastowanie całego rynku w obszarze infrastruktury i budownictwa. Będą też kłopoty z dokończeniem tych budów, które są już w toku. Przestrzegałem, że będą gorzkie żniwa tej polityki PR-u zamiast konkretu. Ale to był czas, że ogłaszano wszędzie oszczędności i chwalono się, że można wybudować autostradę za pół ceny.
Kto ponosi większą odpowiedzialność za fatalne kontrakty? Rząd, czy GDKDiA?
- To zależy od konkretnych kontraktów. Na pewno rząd wykazywał się kosmiczną wprost ignorancją w tym zakresie. Jeśli uznaje się za normalne przyznanie prawa do inwestycji na odcinku między Wierzchosławicami a Brzeskiem firmie macedońskiej, po roku ta firma wychodzi nie zostają wyegzekwowane żadne kary, ani gwarancje bankowe - to ja się nie dziwię, że autostrada na Ukrainę nie została ukończona...
W normalnej procedurze taki podmiot nie miałby prawa liczyć na kontrakt. Tymczasem "wolna ręka" rządowa udzieliła mu zamówienia na ponad 700 mln zł.
Jest za to jedna pozycja w wydatkach rządowych, która w sektorze budowy dróg odnotowuje 100 proc wzrost pomiędzy rokiem 2011, a 2012. Są to usługi doradcze. Wg posiadanych przeze mnie informacji w Krajowym Funduszu Drogowym usługi doradcze w 2011 roku zamknęły się kwotą 20 mln zł, a w 2012 zostały zaplanowane na 43 mln. Czyli Krajowy Fundusz Drogowy buduje drogi przy pomocy usług doradczych. A efekty tego wszyscy widzimy.
Dziś śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy budowie A2 przejęło CBA. Czy to gwarantuje wyjaśnienie tej sprawy?
- To dopiero początek. Sama procedura przekazywania sobie tej sprawy między prokuraturą, a jednostkami CBA wskazuje, że ten temat jest gorącym kartoflem w koalicji. Tu będą jeszcze niespodzianki.
Jakiego typu?
- Na moją intuicję to się skończy aktami oskarżenia.
|
|
|
Dodane przez prakseda
dnia czerwca 21 2012 08:41:27 ·
9 Komentarzy ·
114 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
Oceny |
|
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Shoutbox |
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|
|
|
|