Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Rząd chciał budować autostrady za pół ceny.
Stefczyk.pl: Jak to jest, że na gwarantowanych przez rząd inwestycjach łatwiej jest w Polsce zbankrutować niż zarobić?

Jerzy Polaczek: - Od początku rząd forsował model budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w formule nazywanej "projektuj i buduj", tj. w modelu, który jest w Europie bardzo rzadko stosowany.To zaowocowało podpisywaniem kontraktów za ceny o kilkadziesiąt procent niższe od kosztorysów, które szacowała sama Generalna Dyrekcja Krajowych Dróg i Autostrad. Skumulowanie inwestycji, których ceny znacząco odbiegały od realnych kosztów musiało przynieść takie owoce jakie dziś widzimy. A to dopiero początek pożaru. Efektem tych procesów będzie zdewastowanie całego rynku w obszarze infrastruktury i budownictwa. Będą też kłopoty z dokończeniem tych budów, które są już w toku. Przestrzegałem, że będą gorzkie żniwa tej polityki PR-u zamiast konkretu. Ale to był czas, że ogłaszano wszędzie oszczędności i chwalono się, że można wybudować autostradę za pół ceny.

Kto ponosi większą odpowiedzialność za fatalne kontrakty? Rząd, czy GDKDiA?

- To zależy od konkretnych kontraktów. Na pewno rząd wykazywał się kosmiczną wprost ignorancją w tym zakresie. Jeśli uznaje się za normalne przyznanie prawa do inwestycji na odcinku między Wierzchosławicami a Brzeskiem firmie macedońskiej, po roku ta firma wychodzi nie zostają wyegzekwowane żadne kary, ani gwarancje bankowe - to ja się nie dziwię, że autostrada na Ukrainę nie została ukończona...
W normalnej procedurze taki podmiot nie miałby prawa liczyć na kontrakt. Tymczasem "wolna ręka" rządowa udzieliła mu zamówienia na ponad 700 mln zł.
Jest za to jedna pozycja w wydatkach rządowych, która w sektorze budowy dróg odnotowuje 100 proc wzrost pomiędzy rokiem 2011, a 2012. Są to usługi doradcze. Wg posiadanych przeze mnie informacji w Krajowym Funduszu Drogowym usługi doradcze w 2011 roku zamknęły się kwotą 20 mln zł, a w 2012 zostały zaplanowane na 43 mln. Czyli Krajowy Fundusz Drogowy buduje drogi przy pomocy usług doradczych. A efekty tego wszyscy widzimy.

Dziś śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy budowie A2 przejęło CBA. Czy to gwarantuje wyjaśnienie tej sprawy?

- To dopiero początek. Sama procedura przekazywania sobie tej sprawy między prokuraturą, a jednostkami CBA wskazuje, że ten temat jest gorącym kartoflem w koalicji. Tu będą jeszcze niespodzianki.

Jakiego typu?

- Na moją intuicję to się skończy aktami oskarżenia.
 
Dodane przez prakseda dnia czerwca 21 2012 08:41:27 · 9 Komentarzy · 114 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.