Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 6
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Raport z Tuskokraju
Uprzejmie raportuję, co następuje. W mijającym roku akademickim prowadziłem na mojej uczelni - Uniwersytecie Mikołaja Kopernika - w Instytucie Socjologii zajęcia m.in. dla studentów I roku z przedmiotu: "Polska dla początkujących: jak rozumieć swój kraj w warunkach transformacyjnego wstrząsu". Tak nazwałem przedmiot wprowadzający do wiedzy o współczesnym społeczeństwie polskim. No dobrze, powiem szczerze: to było wprowadzenie do NIE-wiedzy o naszym społeczeństwie. Nie wierzycie? No to czytajcie! Poniżej wybrane cytaty z 12 prac egzaminacyjnych; błędy ortograficzne poprawiłem, ale reszta: składnia, dobór słów i interpunkcja - jak w oryginale.

Do egzaminu pisemnego przystąpiło 65 osób. Oto cytaty:

Zadanie: Do wskazanych trzech dat z dziejów Polski dodaj inne trzy daty, samodzielnie wybrane z dostarczonej listy (...) i wskaż, na czym polega znaczenie wydarzeń, które wtedy miały miejsce.
"966 - chrzest Polski, Polska zostaje wpisana jako państwo. Początek państwa polskiego";
"1573 - pierwsza wolna elekcja w Polsce - było to bardzo ważne wydarzenie z uwagi na to, że po raz pierwszy po wielu zaborach i utworzeniu Królestwa Polskiego naród może wybrać swojego władcę, a nie zostaje władza dziedziczna";
"2004 - Polska wstępuje do UE - nowy początek dla państwa polskiego, stajemy się jeszcze bardziej jednolici z Europą, wstępujemy do wielkiej wspólnoty, w której wszystkie państwa pomagają sobie, gdy jest taka potrzeba";
"2010 - Katastrofa Smoleńska (...). Władze Polski wraz z przedstawicielami lecą na spotkanie w sprawie poległych w Katyniu";
"(...) w Katastrofie samolotu Tupolew 154 zginęły najwyższe głowy naszego państwa";

Zadanie: Polska - tzw. twarde fakty: obszar, ludność, daty, PKB. My a sąsiedzi:
"Zacznę od wielkości, obszaru Polski, wynosi on 13628 mln km2 (...). Jeśli chodzi o PKB w Polsce, to jest ono dodatnie, stan gospodarki zmienia się cały czas. Sąsiedzi: Rosja - obszar jest mniejszy, liczba ludności zamieszkującej Rosję jest nieco mniejsza od liczby ludności zamieszkującej Polskę";
"Nasze państwo jest piękne, gdyż mamy piękne tereny, dostęp do morza oraz góry"; "Ludność Polski wynosi ok. 38 tys. (...) Gęstość zaludnienia obszaru Polski wynosi około 322 tys.";
"Niemcy mają tylko trochę ponad dwa razy większy obszar";
"Obszar Polski - ok. 136 mln km2. Zamieszkuje ją ok. 48 mln ludzi. (...) Rosja jest państwem ponad 50x większym, a jej PKB jest wyższe wyłącznie o 3,5 punktu procentowego";

Zadanie: Pluralizm mediów a bezpieczeństwo państwa:
"Państwo bezpieczne to takie, które dobrze funkcjonuje, jego obywatele są zadowoleni i co najważniejsze, nie ma wewnętrznych sprzeczek i wojen";
"Pluralizm mediów polega na podawaniu przez media różnych informacji, nie zawsze tych samych";
"Pluralizm mediów jest to swoboda w mówieniu, czego się chce";

Zadanie: Elity danego kraju a jego potencjał rozwojowy:
"Grupy te [elity - dop. A. Z.] są sowicie zapieczętowane na obcych, a gdy nawet ta pieczęć się rozewrze, żeby przetrwać w 'tym' świecie, musimy konformistycznie podchodzić do spraw, które te elity obchodzą. I tutaj właśnie objawia się rozwój, który czasem posuwa się do przodu lub ucieka w tył".

Przy bardzo obniżonym progu oczekiwań czwórek, czwórek z plusem wystawiłem 16, piątkę - 1, dwójek - 17. Reszta to trzy oraz trzy z plusem. Studenci, którzy napisali zacytowane słowa, to nie są czarne owce polskich rodzin i systemu edukacji. Nie. W moim odczuciu ich myślenie i poznawcze niekompetencje mają w sobie coś typowego. Przerażająco typowego.

Przez cały letni semestr prowadziłem wykład z tego przedmiotu. Sporą część studentów zobaczyłem dopiero na egzaminie. Były to wykłady z minimalnie (jak na moje nawyki i potrzeby) małym poziomem informacji zwrotnej. Zawsze zachęcam studentów do zadawania pytań i sam ich pytam. Tym razem szło kiepsko. Czułem się tak, jakbym nagle utracił umiejętności dotarcia do studentów. Ale i oni nie ułatwiali mi pracy. Czym? Biernością.

To był wykład dla studentów socjologii dobrego polskiego uniwersytetu. Wykład dla grupy moich rodaków uformowanych w dość typowych chyba rodzinach polskiej prowincji. Gdy podczas zajęć spytałem, czy w dzieciństwie powtarzali wierszyk Władysława Bełzy "Kto ty jesteś? Polka mała" - większość obecnych na sali podniosło rękę. A mnie co nieco podniosło to na duchu.

To był wykład dla grupy już wyselekcjonowanej przez system edukacyjny: wszyscy mają za sobą maturę. Wykład dla grupy, która, dodajmy, także wyselekcjonowała się sama - wybierając socjologię. Dziedzinę wiedzy o mechanizmach życia społecznego.

Mam wrażenie, że spora część (większość?) pochodzi z rodzin i szkół, w których ton nadają osoby o złamanym kręgosłupie myślowym (metaforę tę zapożyczam od p. Eugeniusza, który niekiedy dosyła komentarze do moich tekstów z "Gazety Polskiej").

Takie kręgosłupy potrzebują solidnej rehabilitacji. Tym bardziej że to od moich studentów będzie (chyba) zależała moja starość. Więc się staram. Ale mam wrażenie, iż dla części z nich nie ma w ogóle tu żadnego problemu.

Mógłbym przy okazji snuć dalsze (jakże powtarzalne) refleksje o skutkach nieprzemyślanych reform edukacji; o okrajaniu programów nauczania, których efektem jest spadanie poziomu wiedzy; o niedobrych praktykach polegających na wprowadzaniu (bezmyślnych) testów jako standardowej formy sprawdzania wiedzy etc.

Ale takie uwagi byłyby powtarzaniem kolejnych diagnoz bez konsekwencji. Ważniejsze chyba jest, by nie stracić kontaktu z młodymi ludźmi. Uporczywie szukać sposobów przekonywania ich, by poczuli, że warto wiedzieć, skąd się pochodzi i co się dziedziczy. By zrozumieli, że beztroska to nie jest naturalny stan życia w społeczeństwie.

Między wykładami jeździłem po kraju z moim "Pociągiem do Polski" i oddychałem polskością w świecie moheru.

Andrzej Zybertowicz
Gazeta Polska,
 
Dodane przez prakseda dnia lipca 06 2012 11:32:23 · 9 Komentarzy · 118 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.