Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Sondaż tańszy od billboardu? 500 złotych za pytanie.
Temat sondaży coraz bardziej gorący. Dlaczego? Bo coraz więcej specjalistów kwestionuje jakość badań opinii publicznej w Polsce. Poziom błędów jest wyjątkowo wysoki. Poziom manipulacji stosowanych przez ośrodki sondażowe i publikujące sondaże media - także.

Pisał o tym kilka dni temu wPolityce.pl prof. Andrzej Kisielewicz w tekście pt. "Polskie sondaże to humbug. Różnice jakie prezentują ośrodki są nieakceptowalne!"

Prof. Kisielewicz stwierdził:

Tak znacznych i regularnych rozbieżności nie ma w żadnym normalnym kraju demokratycznym. Dziedzina badań opinii publicznej w Polsce cierpi na tę samą chorobę, co wiele innych dziedzin, gdzie "nasze osiągnięcia" są kompromitujące (.) Media prezentują nam sondaże, w których 90 proc. zapytanych odmawia udziału w ankiecie! (...)

Sondaże wyborcze to co prawda tylko 5 procent działalności firm badania opinii publicznej, ale te 5 procent powinno stanowić wizytówkę ich wiarygodności.

O tym zaś, czemu służy manipulacja sondażowa pisał w trzecim numerze tygodnika "Uważam Rze" Eryk Mistewicz w tekście pt. "Sondaże? W to grają już wszyscy".

Dla Mistewicza sondaż to dziś jedno z bardziej efektywnych narzędzi marketingu politycznego.

Za śmieszną kwotę, równowartość kilku billboardów, generujemy historię, którą od rana żyją media (.) Dla partii dysponujących każdego roku 30 mln złotych z budżetu, a nawet tych mających do dyspozycji jedynie 8 mln zł - nie jest to w ogóle wydatek. Zamiast wydawać pieniądze na dwa billboardy lub jeden spot osiedlowej telewizji można więc zainwestować w badanie, które - jeśli zostanie umiejętnie poprowadzone - przez weekend nada impet polskiej polityce. Posłuży jako paliwo do zbudowania piętrowych opowieści o upadku jednych a odradzaniu innych.(...)

Im bardziej niesamowity sondaż, tym głośniej rozlegną się poważne, analityczne głosy publicystów, ekspertów i samych polityków.



Eryk Mistewicz zauważa, że głośny, choć często nieprawdopodobny sondaż, stanowi najlepszą reklamę dla właścicieli ośrodków sondażowych. Ale też wykorzystują dziennikarze do przedstawiania swojego obrazu świata.

Sondaż, z którego wynika, że nielubiany przez ich stację, redakcję czy przez nich samych polityk nie ma szans - świetnie komponuje się ze światem, który przedstawiają każdego dnia swoim czytelnikom, widzom, słuchaczom. Sondaż racjonalizuje przekaz, po dodaniu kilku liczb z najnowszych badań nacechowany przypuszczeniami a często uprzedzeniami autorski felieton zamienia się w poważny materiał analityczny.



Mistewicz wraca do kultowej już wśród doradców politycznych pracy Elisabeth Noelle-Naumann z Journal of Communication teorii "The Spiral of Silence".

Wszyscy stratedzy komunikacji wiedzą, że nakręcaniu "spirali milczenia" służy m.in. publikowanie i komentowanie sondaży

- twierdzi. Według niego w tę grę, w grę sondażami, grają dziś już wszyscy.

A ile to kosztuje? Najnowszy "Press" (wyd. 3/2001) przynosi artykuł "Sondaż jak fast food" mówiący o tym, że instytuty badawcze oferują ekspresowe sondaże, co do jakości których same mają zastrzeżenia.

Firmy badawcze reklamują swoje oferty ekspresowych badań opinii publicznej - wyniki można otrzymać tego samego dnia. Jeszcze kilka lat temu takie żądanie ze strony klienta skwitowałby wzruszeniem ramion

- pisze Magdalena Rydzik w "Press".

I podaje cennik: za szybką ofertę Instytutu Homo Homini - badanie telefoniczne na 500 osobach - zapłacimy jedynie 2,5 tysiąca złotych. Jeśli mniej zależy nam na szybkości, możemy następnego dnia odebrać wyniki z próby na tysiącu osób za - uwaga, uwaga - jedynie 500 złotych netto za pytanie.

Mają państwo jeszcze jakieś pytania?
 
Dodane przez prakseda dnia marca 03 2011 10:27:12 · 9 Komentarzy · 384 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.