Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 6
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Czas przerwać milczenie
"Seksualizacja kobiet jest szczególnie widoczna w świecie reklamy. Kobiety częściej niż mężczyźni są pokazywane rozebrane, ukazywane jako bardziej seksowne i przedstawione jako obiekty seksualne (...) Analiza treści teledysków wskazuje, że między 44% a 81% teledysków zawiera obrazy o treści seksualnej. W dużej części są to obrazy uprzedmiotawiające seksualnie kobiety. - to słowa z poruszającego raportu Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego na temat seksualizacji kobiet i dziewcząt. Problem wpływa destrukcyjnie na całe społeczeństwo i dotyczy wielu różnych dziedzin życia i wielu krajów."

W Sejmie odbyła się konferencja "Odebrana niewinność. Seksualizacja kobiet i dziewcząt w mediach i reklamie". Jej organizatorem było Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które organizuje akcje konsumenckie, by promować marketing oparty na wartościach i chronić przestrzeń publiczną przed obscenicznością, seksualizacją kobiet, brakiem kultury i naruszeniami dobrych obyczajów w reklamie i szeroko pojętym marketingu.

Konferencja odbyła się pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, prof. Ireny Lipowicz oraz przewodniczącego sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, posła Sławomira Piechoty.

Z kolei patronami medialnymi konferencji były: "Gość Niedzielny" i "Gazeta Wyborcza". Już sam ten fakt wskazuje na wagę problemu, bo obie te gazety rzadko (jeśli kiedykolwiek) występują obok siebie.

Nadrzędnym celem konferencji, jak piszą organizatorzy, było "rozpoczęcie debaty i sprowokowanie do jak najszybszych i skutecznych działań zapobiegających postępującej gwałtownie seksualizacji dziewcząt i kobiet w mediach i reklamie."

Na konferenci głos zabrali m.in. prof. Irena Lipowicz (która ją otworzyła), poseł Sławomir Piechota,Rafał Porzeziński ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa, Mirella Panek- Owsiańska z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konrad Drozdowski - Dyrektor Generalny Rady Reklamy oraz prof. Eileen Zurbriggen z USA, światowej sławy specjalistka, która jako jedna z pierwszych zainicjowała badania tego problemu (jest autorką wielu naukowych opracowań, a także przewodniczyła zespołowi badaczy z ramienia Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) opracowującego raport dotyczący seksualizacji dziewcząt i kobiet) i Reg Bailey, twórca raportu opracowanego na zlecenie Ministerstwa Edukacji rządu Wielkiej Brytanii (ten dokument przedstawia problem seksualizacji z punktu widzenia rodziny oraz zagrożenia jakie niesie dla prawidłowego funkcjonowania więzi społecznych. Oba raporty zostały przetłumaczone na język polski i opublikowane w ramach konferencji).

Poniżej przedstawiamy obszerne fragmenty obu wspomnianych wyżej raportów pochodzące ze strony www.stopseksualizacji.pl.

Jak zaznacza Stowarzyszenie Twoja Sprawa, raporty różnią się między sobą metodologią. "Raport amerykański powstał na podstawie istniejących badań, czasem wieloletnich, które analizowały problem seksualizacji dziewcząt i kobiet. Brytyjskie opracowanie oparło się natomiast na wykonanych specjalnie w tym celu ankietach, sondażach, rozmowach itd. Co prawda oba raporty pokazują, w jaki sposób należy przeciwdziałać zjawiskom seksualizacji czy komercjalizacji dzieciństwa, jednak raport brytyjski jest w tej kwestii dużo bardziej precyzyjny i praktyczny. Niemal każdy dział zbadany przez zespół pod przewodnictwem Rega Baileya zawiera jednocześnie jasne wskazówki, kto i w jaki sposób może wpłynąć na zmianę istniejącej sytuacji. Ponadto Brytyjczycy oddali głos samym rodzicom oraz dzieciom, jak również sprzedawcom, branży reklamowej, dostawcom internetu itd." - czytamy.

Jak powstał raport Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) na temat seksualizacji dziewcząt

APA jest od dawna zaangażowane w badanie wpływu treści przekazywanych przez media na dzieci. Zajęło się tym już w 1994 r., przyjmując rezolucję w sprawie polityki dotyczącej przemocy w mass mediach. Dokument ten aktualizował i rozwijał wcześniejszą rezolucję w kwestii przemocy pokazywanej w telewizji. W 2004 r. grupa robocza APA, zajmująca się zagadnieniem reklamy oraz jej wpływem na dzieci, stworzyła raport, który dotyczy szeroko pojętych tematów związanych z reklamą skierowaną do dzieci. Raport ten uwzględniał zalecenia, aby ograniczyć reklamy kierowane głównie do młodszych dzieci oraz aby reklamy zawierały zastrzeżenia odpowiednie dla odbiorców reklam. Raport omawiał także wskazówki dotyczące badań, psychologii stosowanej, praktyk w biznesie, reklamy, mediów oraz szkół. Wówczas jednak twórcy raportu nie zajmowali się sprawą seksualizacji dziewcząt w reklamie. W 2005 r. APA przyjęło rezolucję w sprawie polityki dotyczącej przemocy w grach komputerowych i mediach interaktywnych, która potwierdzała negatywny wpływ narażenia dzieci i młodzieży na przemoc w mediach interaktywnych oraz nawoływała do zmniejszenia w nich poziomu przemocy. W końcu, APA podjęło decyzję powołania grupy zadaniowej do spraw zbadania skutków seksualizacji. Do grupy tej APA wyznaczyło sześciu psychologów oraz jednego przedstawiciela społecznego. Przewodniczącą została Eileen L. Zurbriggen PhD (gość konferencji), następnie nad raportem pracowały Rebecca L. Collins, Sharon Lamb, Tomi-Ann Roberts, Deborah L.Tolman, L. Monique Ward i Jeanna Blake (przedstawiciel społeczny).

Czym jest seksualizacja?

Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego seksualizacja ma miejsce gdy:
Wartość osoby wynika z jej atrakcyjności seksualnej lub zachowania – do tego stopnia, że wyklucza inne cechy; Osoba jest dopasowywana do normy, według której atrakcyjność fizyczna (wąsko zdefiniowana) oznacza bycie seksownym; Osoba jest uprzedmiotowiona pod względem seksualnym, czyli staje się dla innych raczej przedmiotem seksualnego wykorzystywania niż osobą zdolną do podejmowania niezależnych decyzji i działań; Seksualność jest narzucona osobie w niewłaściwy sposób.

Każdy z tych elementów jest przejawem seksualizacji, ale nie muszą one występować jednocześnie.

Podmiotem seksualizacji mogą stać się wszyscy - zarówno dziewczęta, jak i chłopcy, kobiety i mężczyźni. Jednak to dziewczęta i młode kobiety są najbardziej narażone na zjawisko seksualizacji. Współczesne otoczenie - szeroko rozumiane - zachęca je bowiem niemal nieustannie do bycia "seksowną", czego same choć nie do końca to rozumieją, co stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego jak i odpowiedzialnego rozwoju seksualnego, może także być wstępem do zagrożeń wykorzystaniem seksualnym.

APA wyróżnia trzy wymiary, w których odbywa się seksualizacja dziewcząt:
Wymiar społeczny - to znaczy normy kulturowe, oczekiwania oraz wartości przekazywane różnymi drogami, także przez media. Kultura może być przepełniona zseksualizowanymi obrazami kobiet i dziewcząt, sugerując, że seksualizacja jest zjawiskiem dobrym i normalnym; Wymiar interpersonalny - rodzina, rówieśnicy oraz inne osoby mogą zachęcać dziewczęta do bycia obiektem seksualnym i jako takie je traktować; Samoseksualizacja - dziewczęta mogą czuć się obiektami seksualnymi i w taki sposób nawzajem się postrzegać i traktować. Mogą nauczyć się, że społeczeństwo, czy ważne dla nich osoby uznają i nagradzają zseksualizowany wygląd. Mogą więc starać się samodzielnie dorównać tym wzorcom.
 
Dodane przez prakseda dnia marca 21 2013 07:15:28 · 9 Komentarzy · 78 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.