Moja własna strona na serwerze tnb.pl (ustaw w panelu admina)
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
Unijny audyt bezwzględny dla rządu Tuska
Kontrola miała przynieść ocenę, czy cele zostały osiągnięte po rozsądnych kosztach. Łączna wartość skontrolowanych projektów przekraczała 3 mld euro. Konkluzja raportu mówi, że w poszczególnych krajach istnieją zbyt "znaczące różnice w kosztach projektów drogowych współfinansowanych ze środków UE".

Trybunał obliczył koszty całkowite, całkowity koszt budowy oraz koszt budowy drogi w przeliczeniu na 1000 mkw. powierzchni. Projekty skontrolowane w Niemczech wykazywały najniższy koszt w przeliczeniu na 1000 mkw. we wszystkich trzech kategoriach. W grupie czterech krajów najtańsze okazały się Niemcy, w których siła robocza jest wielokrotnie droższa niż w Polsce, a także droższa niż w Grecji czy Hiszpanii. Jak pisze "Rzeczpospolita" w korespondencji z Brukseli "1 m sześc. wykorzystanego przy budowie dróg betonu kosztuje w Polsce 35 euro, czyli 18 proc. więcej niż u naszego zachodniego sąsiada. [...] Jest też droższy niż w zamożniejszych od nas Hiszpanii czy Grecji. Przepłacamy też m.in. za absurdalne wymogi poziomu hałasu".

Kontrola wykazała, że wszystkie projekty przyczyniły się do zwiększenia przepustowości i jakości sieci dróg, skrócenia czasu podróży oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jednak rzeczywista rentowność obliczona przy użyciu wskaźnika kosztów i korzyści na podstawie rzeczywistych kosztów i wykorzystania dróg była w wypadku połowy projektów o wiele niższa niż szacowano na etapie planowania, kiedy to zakładano znacznie niższe koszty lub większe natężenie ruchu.

Zdaniem ETO nie poświęcono wystarczającej uwagi zapewnieniu opłacalności ekonomicznej projektów. Prognozy ruchu drogowego w większości skontrolowanych projektów były nieadekwatne, poziom natężenia ruchu odpowiadał prognozom tylko w wypadku 4 spośród 19 projektów, a rodzaj wybranej drogi nie był dobrany do natężenia ruchu. W wielu wypadkach potrzeby mogłyby zostać zaspokojone przez drogi ekspresowe, preferowane natomiast były autostrady, których koszt jest znacznie wyższy niż koszt dróg ekspresowych. Średni koszt jednego kilometra wynosi około 11 mln euro dla autostrad i 6,2 mln euro dla dróg ekspresowych, a więc w wypadku dróg ekspresowych jest o 43 proc. niższy.

W trakcie realizacji koszty skontrolowanych projektów rosły oraz powstawały opóźnienia. Średni wzrost kosztów w stosunku do pierwotnej ceny umownej wynosił 23 proc., a opóźnienia sięgały średnio 9 miesięcy, tj. 41 proc. planowanego czasu.

Audytorzy uznali natomiast, że dopuszczenie zagranicznych wykonawców do realizacji inwestycji drogowych w Polsce było zjawiskiem pozytywnym. Problemy z tym odnotowano natomiast w Hiszpanii i Grecji. Pozytywnie oceniono również wyjątkowo silną dyscyplinę finansową, która sprawiła, że ostateczny koszt inwestycji w Polsce był najbardziej zbliżony do zaplanowanych. Erki Must, szef zespołu, który przez półtora roku przygotowywał raport, w rozmowie z "Rz" mówi: "Być może to wyjaśnia falę bankructw firm budowlanych w Polsce. Przedsiębiorstwa nie były w stanie podnieść cen, nawet jeśli koszty były wyższe od zakładanych".

ETO podkreśla, że sama droga stanowi 50-60 proc. całego kosztu inwestycji. Dochodzą do niego jeszcze koszty projektu, wykupu ziemi i elementów dodatkowych - na przykład wspomnianych już ekranów dźwiękochłonnych. Zawyżone bez żadnego uzasadnienia normy dla wykonawców polskich dróg spowodowały, że koszty tych ekranów stanowiły nawet do 10 proc. całości inwestycji.

Zaleceniem po kontroli ETO jest dokonanie dogłębnej analizy różnic w kosztach budowy dróg w poszczególnych państwach członkowskich, aby ustalić realne przyczyny znacznej rozpiętości cen i zapewnić stosowanie najlepszych praktyk w przyszłości. Powinno się też rozważyć utworzenie unijnej bazy danych, zawierającej informacje o jednostkowych kosztach środków produkcji, przeznaczonej dla inżynierów przygotowujących kosztorysy nowych projektów, co pomogłoby beneficjentom w uzyskiwaniu niższych cen zamówień.
 
Dodane przez prakseda dnia lipca 17 2013 08:18:34 · 9 Komentarzy · 94 Czytań · Drukuj
 
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Louisroano
14/10/2017 22:25
Czesc wszystkim mam na imie Kacper 21 lat i jestem z Kolobrzegu. Na serwerze wisze od czasow tak zamieszchlych ze co tu gadac. Jestem milosnikiem cs 1. 6, cs jego, imetina, lola. Zajmuje sie budowanie
LLK
11/02/2011 10:06
Gratuluję strony i oczekuję aktualizacji. Pozdrawiam LLK
Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.