![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Nawigacja |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Użytkowników Online |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 970
Najnowszy Użytkownik: lublin
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Smoleńsk - dlaczego rząd udaje, że nic się nie stało? |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Nie ulega wątpliwości, że rządowy Tu-154M o numerze bocznym 101 był maszyną wojskową - należał do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Oddziale Lotnictwa Transportowego Polskich Sił Powietrznych. Załogę pilotującą prezydenckiego Tupolewa stanowili zawodowi żołnierze, którzy latali zgodnie z wojskowymi procedurami. Smoleńskie lotnisko ma charakter wojskowy i w dniu feralnej katastrofy było obsługiwane przez kontrolerów będących rosyjskimi żołnierzami. Ppłk Paweł Plusnin (kontroler lotu) oraz mjr Wiktor Ryżenko (kierownik strefy lądowania) w dniu katastrofy nie posiadali licencji pozwalających im obsługiwać cywilne samoloty. Ponadto tuż przed katastrofą wieża kontroli lotów podczas wymiany zdań z polskimi pilotami potwierdziła, że stosuje procedurę wojskową (rosyjski kontroler lotów zapytał się pilota prezydenckiej maszyny "czy lądował już kiedyś na wojskowym lotnisku?"). Wszystko to sprawia, że lot Tu-154M z 10/04/2010 do Smoleńska miał charakter wojskowy, a nie cywilny. Mimo to, ekipa Donalda Tuska (w składzie Ewa Kopacz, Edmud Klich oraz Tomasz Arabski) w dniu 13/04/2010 uznała, że lot miał charakter cywilny, badanie katastrofy i koordynowanie działań krajowych i międzynarodowych powierza się Międzypaństwowemu Komitetowi Lotniczemu (MAK) pod przewodnictwem Tatiany Anodiny zaś postępowanie wyjaśniające będzie prowadzone wg Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 (tzw. konwencja chicagowska), mimo że art. 3 tej konwencji mówi wyraźnie, że "nie ma ona zastosowania do państwowych statków powietrznych".
Decyzje podjęte 13/04/2010 miały olbrzymie znaczenie dla losów dalszego śledztwa. Po pierwsze: uznanie, że lot rządowego Tu154M był lotem cywilnym umożliwiło wyłączenie spod jakiejkolwiek odpowiedzialności rosyjskich oficerów, bowiem decyzja o lądowaniu zależy w takim przypadku wyłącznie od załogi samolotu i nie jest uzależniona od opinii wieży kontroli lotów (co zaś występuje w przypadku lotu o charakterze wojskowym). Po drugie (i ważniejsze) - całość dochodzenia oddano w ręce Rosjan. To, z kolei, pozwoliło na 'skonfiskowanie' na potrzeby rosyjskiego śledztwa wraku samolotu oraz czarnych skrzynek na czas nieokreślony. W praktyce może to oznaczać, że strona polska nigdy nie odzyska wraku i czarnych skrzynek, dzięki czemu media rządowe mają paliwo do nakręcania zupełnie niepotrzebnego sporu polsko-polskiego w kontekście niepewności przyczyn katastrofy z 10/04.
Można zadać pytanie - dlaczego Donald Tusk, za pośrednictwem swoich przedstawicieli, 13/10/2010 zgodził się na to, aby przyczyny katastrofy smoleńskiej miał zbadać rosyjski MAK stosując jurysdykcję Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym? Warto wspomnieć, że już w maju 2010 r. "Rzeczpospolita" zauważyła, iż oddanie oficjalnego dochodzenia Rosjanom (MAK), stoi w sprzeczności z porozumieniem w sprawie "zasad wzajemnego ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych RP i Federacji Rosyjskiej w przestrzeni powietrznej obu państw" z 14 grudnia 1993 r. Zgodnie z artykułem 11 w/w porozumienia:
"Wyjaśnienie incydentów lotniczych, awarii i katastrof, spowodowanych przez polskiej wojskowe statki powietrzne w przestrzeni powietrznej Federacji Rosyjskiej prowadzone będzie wspólnie przez właściwe organy polskie i rosyjskie".
Co istotne - przez trzy pierwsze dni po katastrofie z 10/04/2010, polsko-rosyjska komisja wyjaśniająca przyczyny tragedii do jakiej doszło pod Smoleńskiem, pracowała na podstawie porozumienia z 14 grudnia 1993 r. Niestety 13/04/2010 Tusk oddał całą sprawę w ręce Rosjan. Jako ciekawostkę można odnotować, że przedstawiciele polskiego rządu przez kilka miesięcy po katastrofie przekonywali opinię publiczną, że wspomniane porozumienie w sprawie "zasad wzajemnego ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych RP i Federacji Rosyjskiej w przestrzeni powietrznej obu państw" nie mogło znaleźć zastosowania, bowiem odnosiło się do lotów wojskowych, a tego do Smoleńska nie można było do takich zaliczyć.
Pisałem już o tym jakiś czas temu. Teraz powtórzę te słowa: nie można w sposób jednoznaczny wskazać dlaczego Donald Tusk zgodził się oddanie sprawy badania przyczyn katastrofy z 10/04/2010 Rosjanom. Nie wiemy czy było to wynikiem zastraszenia, niewiedzy, a może celowego działania. Można za to spróbować wyobrazić sobie co by było, gdyby strona polska nie zgodziła się 13/04/2010 na przekazanie dochodzenia stronie rosyjskiej i stosowania jurysdykcji konwencji chicagowskiej. W mojej opinii z pewnością nie mielibyśmy dzisiaj do czynienia ze "smoleńskim sporem", który "podzielił polskie społeczeństwo". Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że wrak byłby sprowadzony do Polski, zaś czarne skrzynki już dawno zostałyby przebadane przez instytuty badawcze mające swoje siedziby w naszym kraju. W takim układzie media mainstreamowe nie miały by paliwa do prowadzenia niszczącej społeczeństwo kampanii zero-jedynkowego podziału, na tych co wierzą w "pancerną brzozę" i tych co są "zaczadzeni" smoleńskiem. Kampanii - co trzeba podkreślić - bazującej w swojej istocie na niepewności co do przyczyn tragedii 10/04/2010, która w sposób inwazyjny zakłóca prawidłową percepcję politycznego życia w Polsce. Za ten stan rzeczy odpowiedzialny jest Donald Tusk, który 13/04/2010 podjął całkowicie nieprzemyślaną (albo doskonale zaplanowaną) decyzję. |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
|
Dodane przez prakseda
dnia kwietnia 11 2014 15:30:48 ·
9 Komentarzy ·
14 Czytań ·
|
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Komentarze |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Dodaj komentarz |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Oceny |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Logowanie |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Shoutbox |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
![](themes/Executive/images/blank.gif) |
|